اخبار بیمه / شناسه خبر: 80966 / تاریخ انتشار : 1401/1/21 17:32
|

چشم‌گیرنبودن استقبال از نسخه‌نویسی الکترونیک/گروهی از پزشکان مایل به بستن قرارداد نیستند

گروهی از پزشکان مایل نیستند با ما قرارداد ببندند؛ زیرا تصور می‌کنند وقتی می‌توانند مستقیم از بیمار پول نقد بگیرند، چرا باید از بیمه با تاخیر دریافت کنند.

بیمه ای ها /مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تامین اجتماعی، همکاری پزشکان بخش خصوصی با نسخه‌نویسی الکترونیک را چشمگیر ندانست و گفت: گروهی از پزشکان مایل نیستند با ما قرارداد ببندند؛ زیرا تصور می‌کنند وقتی می‌توانند مستقیم از بیمار پول نقد بگیرند، چرا باید از بیمه با تاخیر دریافت کنند.

«شهرام غفاری» با اشاره به روند عقد قرارداد تأمین اجتماعی با پزشکان و پیوستن آن‌ها به طرح نسخه‌نویسی الکترونیک، اظهار کرد: در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد نسخ به صورت الکترونیک نوشته می‌شود، اما تعدادی پزشک هستند که با تأمین اجتماعی طرف قرارداد نیستند.
وی تسهیلات تشویقی را که در ابتدای اجرای طرح نسخه‌نویسی الکترونیک، برای پزشکان و داروخانه‌ها در نظر گرفته شده بود، همچنان برقرار دانست و افزود: پرداخت به پزشکان و داروخانه به صورت ماهانه انجام می‌شود و تا دهم هر ماه، باید هزینه نسخ الکترونیک ماه قبل را پرداخت کنیم؛ هرچند به موجب قانون از اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ باید تمام پزشکان نسخه الکترونیک بنویسند مگر قطعی برق، اینترنت و نظایر آن رخ داده باشد که استثنا خواهد بود.
مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین اجتماعی روند عقد قرارداد با پزشکان را بسیار عالی و آسان دانست و گفت: هر پزشکی که متقاضی باشد، می‌تواند وارد سامانه شود و اقدام به درخواست عقد قرارداد کند که و ظرف یک هفته، قرارداد با وی منعقد می‌شود.
غفاری، درباره همکاری پزشکان بخش خصوصی با نسخه‌نویسی الکترونیک اظهار کرد: استقبال چندان چشمگیر نبوده است؛ یک علت این است که گروهی از پزشکان مایل نیستند با ما قرارداد ببندند؛ البته مشکلی در فرایند عقد قرارداد ما وجود ندارد، بلکه تصور می‌کنند که وقتی می‌توانند مستقیم از بیمار پول نقد بگیرند، چرا باید از بیمه با تأخیر دریافت کنند.
وی لازمه رفع این مشکل را پرداخت مطالبات بیمه‌ها در بازه زمانی تعریف شده‌ای اعلام کرد و افزود: گاهی دچار تأخیر می‌شویم که موجب عدم تمایل برخی پزشکان برای عقد قرارداد است.
مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به گلایه برخی پزشکان از قواعد جاری این سازمان، خاطرنشان کرد: لازم است بیمه‌ها در قوانین‌شان بازنگری کنند؛ البته از دیدگاه یک کارشناس، معتقدم آن دسته از پزشکانی که با ما قرارداد همکاری نمی‌بندند، نباید مجاز باشند برای بیمه‌شدگان ما دارو تجویز کنند. وقتی آن‌ها خود را مقید به قرارداد نمی‌دانند، نباید اجازه پیدا کنند که برای بیمه هزینه‌تراشی کنند.
غفاری افزود: این احتمال وجود دارد که در صورت بهتر شدنِ شرایط، در آینده از پزشکان بخواهیم که تصمیم بگیرند یا با ما همکاری نداشته باشند یا اگر همکاری دارند، در چارچوب مشخصی باشد. ما هم باید قواعد را تسهیل و پرداخت‌ها را به‌روزتر کنیم.
نسخه‌نویسی الکترونیکی طرحی است که از سال ۹۷ و با هدف کاهش تداخلات دارویی، کاهش مراجعه به شعبات برای تمدید دفترچه، جلوگیری از کاغذبازی و در نهایت قاچاق دارو مطرح بود؛ اما از دی ماه ۱۴۰۰ کلید خورد و در روزهای آغازین خود مورد استقبال تمام ارگان‌ها، داروخانه، پزشکان و حتی مردم قرار گرفت.
به گفته سازمان‌های بیمه‌گر، در این روش بیمار پس از مراجعه به درمانگاه یا پزشک تنها با ارائه کد ملی می‌تواند تحت درمان قرار گیرد و بلافاصله پس از بررسی و تجویز دارو فرد بیمار می‌تواند با همان کد ملی، داروهای تجویزی خود را به صورت الکترونیکی از داروخانه‌ها دریافت کند. با گذشت چند ماه از اجباری شدن نسخه الکترونیک در مراکز درمانی، کم و بیش روند چاپ و تمدید دفترچه‌های کاغذی متوقف و فرآیند نسخه‌نویسی الکترونیکی، جایگزین آن شده است. امکان اتصال نسخه الکترونیک برای کلیه مطب‌های پزشکی، داروخانه‌ها، مراکز فیزیولوژی، رادیولوژی، آزمایشگاه‌ها، دندان‌پزشکی و درمانگاه‌ها نیز فراهم شده است.
اما بیماران با مشکلات عدیده‌ای در این بخش روبه‌رو هستند؛ از جمله اینکه اغلب مطب پزشکان به سامانه نسخه الکترونیک متصل نشدند و برای انجام این امر، مقاومت دارند؛ چون فعالیت سیستمی و انجام فرآیند برایشان زمان‌بر و دشوار است. در داروخانه‌ها نیز مشکلات بسیاری وجود دارد که با وجود نوشتن کد ملی روی نسخه، داروخانه‌ها نسخه را آزاد می‌پیچند؛ حتی در صورت ارائه کارت ملی نیز نسخه را آزاد حساب می‌کنند و بیماران بر این باورند که عمده مشکل نسخه الکترونیک در داروخانه‌ها نمود پیدا می‌کند؛ اما در مراکز آزمایشگاهی بسیار منظم عمل می‌شود و کد ملی بیمار را وارد و با کسر بیمه پرداختی را حساب می‌کنند./ایمنا

لینک کوتاه

http://bimeiha.ir/80966

کلیدواژه

شهرام غفاری

نسخه‌نویسی الکترونیک

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها