اخبار بیمه / شناسه خبر: 81177 / تاریخ انتشار : 1401/6/28 14:13
|

لزوم پرداخت یارانه دولتی بیمه به شرکت های دانش بنیان

یک نماینده مجلس یازدهم اظهار داشت: بهتر است در حوزه شرکت‌های دانش بنیان دولت بسته های تشویقی از جمله پرداخت یارانه به تامین اجتماعی در نظر بگیرد...

بیمه ای ها /یک نماینده مجلس یازدهم اظهار داشت: بهتر است در حوزه شرکت‌های دانش بنیان دولت بسته های تشویقی از جمله پرداخت یارانه به تامین اجتماعی در نظر بگیرد. این حمایت باید در شروع فعالیت‌های دانش بنیان انجام شود تا آنها تا رسیدن به تولید محصول از این حمایت‌های دولت برخوردار شوند.

محمد صالح جوکار، رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس درباره معضل شرکت های دانش بنیان در رابطه با حق بیمه قراردادها که توسط تامین اجتماعی از آنها اخذ می شود، گفت: مجلس قانون خوبی در رابطه با شرکت های دانش بنیان تصویب کرد. تسهیلات و موادی که در این قانون نگاشته شده باید در این قانون عملیاتی و اجرایی شود. شرکت های دانش بنیان غالبا فارغ التحصیلان دانشگاهی ما در رشته های فنی هستند. این دانش آموختگان در ابتدا وارد حوزه شرکت های دانش بنیان می شوند فاقد هر گونه سرمایه هستند.
 
این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: این مسائل و مشکلات را می توان از طریق صندوق هایی که در کشور وجود دارد، مثل صندوق نوآوری و شکوفایی و یا پارک های علم و فناوری حل کرد، البته آنها باید حمایت شوند تا بتوانند از این شرکت ها پشتیبانی بکنند. علاوه بر این برای اینکه شرکت های دانش بنیان بتوانند ایده های خودشان را تجاری سازی کنند بایستی که در شهرک های صنعتی زمین و امکانات برای آنها فراهم شود. 
 
رییس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس توضیح داد: در شرایط فعلی که زمین در شهرک های صنعتی گران قیمت است و منطبق با منابع مالی که آنها در اختیار دارند نیست، این شرکت ها نمی توانند سرمایه گذاری کلانی داشته باشند. فلذا باید این امکانات به صورت قسطی در اختیار این شرکت های دانش بنیان قرار داده شود که به مرور زمان که به تولید محصول نهایی رسیدند، این اقساط را پرداخت کنند. 
این نماینده مجلس یازدهم درباره مشکل شرکت های دانش بنیان با حق بیمه قرارداد شرکت های دانش بنیان نیز توضیح داد: در بعضی از مشاغل دولت یارانه پرداخت می کند. خوب است که در حوزه شرکت های دانش بنیان دولت یک سری بسته های تشویقی از جمله پرداخت یارانه به تامین اجتماعی در نظر بگیرد. این حمایت خوب است که در ابتدای کار به عنوان مثال در ۵ سال اول کار شرکت های دانش بنیان انجام شود تا آنها تا رسیدن به تولید محصول از این حمایت های دولت برخوردار شوند و از این فرصت یه خوبی استفاده کنند. 
 
وی خاطر نشان کرد: این حمایت ها می تواند نقش مهمی در تقویت شرکت های دانش بنیان داشته باشد. ما قانون در مجلس برای معافیت شرکت های دانش بنیان از ضرایب حق بیمه داریم. این قوانین باید اجرایی شود که مجلس هم در این مسئله نقش نظارتی دارد و کمیسیون های مربوطه هم باید به این عدم اجرای قانون و عدم تمکین تامین اجتماعی ورود کنند.
 
وی افزود: برای حمایت از این شرکت ها دستگاه هایی که مرتبط و مسئول به این موضوع هستند باید موظف شوند که قوانین را اجرایی کنند. بخش نظارتی مجلس باید در این زمینه قوی تر ورود کند. 
 
جوکار گفت: با توجه به اینکه ما امروز بحث اقتصاد دانش بنیان را داریم و شرکت های دانش بنیان و نیروی انسانی و منابع انسانی خلاق را در اختیار داریم. باید به این سمت برویم که ایده ها و خلاقیت هایی که این عزیزان دارند را تجاری سازی کنیم.
 
وی درباره تاثیر بروکراسی اداری در شکل گیری این معضل برای شرکت های دانش بنیان ادامه داد: بروکراسی اداری هم چیزی است که در کشور ما ساختار کلی دولت را رنج می دهد، اینکه ما امروز دم از دولت انقلابی و روحیه جهادی و کار جهادی می زنیم یعنی اینکه بر بروکراسی اداری فائق بیایم. باید دولت الکترونیک هر چه زودتر عملیاتی شود و امضاهای طلایی برداشته شود. تمام این اقدامات در جهت برداشتن بروکراسی اداری است تا فرآیند پیگیری و اجرای قوانین سریع تر شود.
 
این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: باید علاوه بر نیازهای داخلی خودمان امروز نیاز کشورهای دیگر را هم تامین کنیم. این مسئله باید سرلوحه کار ما باشد. امسال هم که توجه به شرکت های دانش بنیان مورد توجه مقام معظم رهبری قرار گرفته و در شعار سال هم تجلی پیدا کرده برای تحقق آن باید به این شرکت های دانش بنیان توجه کرد و آنها را مورد حمایت همه جانبه قرار بگیرند.
 
جوکار توضیح داد: وقتی درباره فرار مغزها از کشور صحبت می شود به خاطر عدم توجه و حمایت از آنها است. کسانی که دارای دانش هستند باید مورد حمایت قرار بگیرند.  فارغ التحصیلان و دانش آموختگان رشته های فنی و صنعتی باید به گونه ای حمایت شوند که با تشکیل تیم های مطالعاتی و تحقیقاتی و نوآوری تجهیزات مورد نیاز کشور را فراهم کنند.

 

لینک کوتاه

http://bimeiha.ir/81177

کلیدواژه

شرکت های دانش بنیان

نماینده مجلس

پرداخت یارانه

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها