اخبار بیمه / شناسه خبر: 80749 / تاریخ انتشار : 1400/10/6 16:26
|

حلقه مفقود شده ضریب نفوذ بیمه کجاست؟

با یک مقایسه کوچک وضعیت بیمه در ایران با کشوری، چون چین که سابقه کمتری از ایران در این صنعت دارد، می‌توان به این واقعیت رسید که تفاوت زیادی با ضریب نفوذ بیمه در ایران با چین وجود دارد که ...

بیمه ای ها /کارشناسان می‌گویند ضریب نفوذ بیمه، جایگاه صنعت بیمه هر کشوری را در مقایسه با کل اقتصاد آن کشور مشخص می‌کند و یکی از شاخص‌های توسعه و ترقی صنعت بیمه در هر کشور ضریب نفوذ بالای بیمه‌ای در آن کشور است.

در این میان نکته‌ای که بسیاری از کارشناسان حوزه بیمه در داخل کشور را نگران کرده است، سیر تحولات صنعت بیمه در کشور است که بر خلاف روند صعودی آن در کشورهای  دیگر در داخل روندی نزولی  دارد اما ریشه این مغفول ماندن چیست؟

با یک مقایسه کوچک وضعیت بیمه در ایران با کشوری، چون چین که سابقه کمتری از ایران در این صنعت دارد، می‌توان به این واقعیت رسید که تفاوت زیادی با ضریب نفوذ بیمه در ایران با چین وجود دارد که یکی از دلایل عدم استقبال از صنعت بیمه در کشورمان ضعف در معرفی آن است؛ به طوری که بسیاری از خانواده‌ها و شهروندان ایرانی اطلاعات کافی در خصوص انواع بیمه‌ها به خصوص بیمه‌های زندگی و عمر، آتش سوزی، زلزله، مسئولیت و ... ندارند.

به همین دلیل است که ضریب نفوذ بیمه در ایران به دلیل نهادینه نشدن فرهنگ بیمه‌ای در کشور در سطح پایینی قرار دارد در تصویب قانون برنامه ششم توسعه کشور، گام‌های بلندی برای افزایش ضریب نفوذ بیمه در ایران به مدد افزایش سهم بیمه‌های زندگی در پرتفوی شرکت‌های بیمه برداشته شده است؛ تا جایی که مطابق ماده ۱۱ این قانون ضریب نفوذ بیمه در ایران باید تا پایان سال ۱۴۰۰ از ۲ درصد به ۷ درصد ارتقا یابد و سهم بیمه‌های زندگی نیز در سبد محصول شرکت‌های بیمه از ۱۱ به ۵۰ درصد برسد.

این موضوع که دولتمردان در کشور به اهمیت صنعت بیمه و لزوم گسترش آن پی بردند مایه خوشحالی است، اما با توجه به وضعیت اقتصاد کشور و موانعی که در این راه قرار دارد باید توجه کرد که این هدفگذاری کمی بلندپروازانه و دور از انتظار است و کارشناسان مختلف، یکی از اصلی‌ترین دلایل پایین بودن ضریب نفوذ بیمه در ایران را، عدم توجه به بیمه‌های عمر یا زندگی (زلزله، آتش سوزی و مسئولیت و ...) می‌دانند.

شاید علت اصلی بدبینی فعالان صنعت بیمه نسبت به افزایش سهم بیمه‌های زندگی در پرتفوی شرکت‌ها به مانع همیشگی آن یعنی «تورم» پایدار اقتصاد برگردد که از قضا بخش جذاب بیمه‌نامه‌های عمر یعنی «پس‌انداز و سرمایه‌گذاری» را بی‌اثر کرده و تکلیف سنگینی بر دوش شرکت‌های بیمه ایی گذاشته است. تکالیف سنگینی که نمی‌توان از نقش و جایگاه دولت در آن غافل شد.

البته با وجود مسیر طولانی که همچنان تا تحقق توسعه پایدار و بالا رفتن سطح رفاه عمومی در پیش داریم، ضریب نفوذ بیمه طی سال های گذشته به نزدیک ۲.۵ درصد رسیده که البته کمی بالاتر از میانگین غرب آسیا (خاورمیانه) یعنی ۱.۷ درصد قرار گرفته، اما همچنان با میانگین جهانی که حدود ۷.۵ درصد است، فاصله بسیاری دارد.

به اعتقاد کارشناسان ضریب نفوذ بیمه، جایگاه صنعت بیمه هر کشوری را در مقایسه با کل اقتصاد آن کشور مشخص می‌کند و یکی از شاخص‌های توسعه و ترقی صنعت بیمه در هر کشور ضریب نفوذ بالای بیمه‌ای در آن کشور است که از نسبت حق بیمه تولید شده به تولید ناخالص ملی محاسبه می‌شود. از آنجایی که ضریب نفوذ بیمه به عنوان معیاری برای توسعه و گسترش صنعت بیمه در یک کشور شناخته می‌شود، فعالان و کارشناسان این صنعت همواره به روند این شاخص توجه ویژه‌ای داشته و بر افزایش آن تاکید داشتند.

کارشناسان این صنعت معتقدند؛ عدم همخوانی ضریب نفوذ کنونی بیمه کشور با ظرفیت‌ها و نرخ رشد اقتصاد کشور، نبود رقابــت واقعی و ناتوانی شــرکت‌های بیمه خصوصی در رقابت با شرکت‌های بیمه دولتی به دلیل انحصار دولتی در بازار بیمه و باتوجه به پایین بودن توان مالی و محدودیت منابع فیزیکی و انسانی در شرکت‌های بیمه خصوصی در مقایسه با شرکت بیمه دولتی و از همه مهمتر نبود بستر فرهنگی مناسب برای افزایش پذیرش عموم مردم به قبول استفاده از خدمات بیمه‌ای در هنگام آتش سوزی، زلزله، مسئولیت و زندگی از دلایل کند شدن نرخ نفوذ صنعت بیمه در کشور است که با شناسایی، رصد، آسیب شناسی و انجام اقدامات اصلاحی در یک نظام منســجم و متوازن می‌توان صنعت بیمه را در این دوران گذار و پرتلاطم به رشــد و توسعه پایدار رهنمون کند.

مطابق قانون برنامه ششم توسعه، ضریب نفوذ بیمه در ایران باید تا پایان سال ۱۴۰۰ به ۷درصد برسد. این موضوع که دولتمردان در کشور به اهمیت صنعت بیمه و لزوم گسترش آن پی بردند مایه خوشحالی است اما با توجه به وضعیت اقتصاد کشور و موانعی که در این راه قرار دارد باید توجه کرد که این هدفگذاری کمی بلندپروازانه به نظر می‌رسد و اینکه تا پایان سال از رقم ۲.۵ به ۷درصد برسیم دور از انتظار است.

پست الکترونیکی بیمه‌ای‌ها به نشانی bimeiha.ir@gmail.com برای دریافت نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و شکایات شما به عنوان پل ارتباطی این پایگاه خبری – تحلیلی با شما مخاطبان عزیز، در دسترس قرار دارد که شما مخاطبین عزیز بیمه ای ها می‌توانید از این طریق با ما در ارتباط باشید.

لینک کوتاه

http://bimeiha.ir/80749

کلیدواژه

ضریب نفوذ بیمه

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها