اخبار بیمه / شناسه خبر: 80744 / تاریخ انتشار : 1400/10/5 16:17
|

سیگنال جدید رئیس بانک مرکزی به بازار ارز/ دلار ارزان می‌شود؟

این اظهارات مثبت صالح ابادی نوعی سینگال مثبتی شده برای روزهای روشنتر دلار؛ در واقع یکی از دلایل تورم دلار سیاست چندنرخی بودن ارز در ایران و وابسته به مذکراتی است که اصولاً نباید این گونه باشد.

بیمه ای ها /فائزه پناهی: امروزعلی صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی  در نشست هم‌اندیشی با اعضای اتاق بازرگانی ایران گفت: ایده تشکیل کمیته مشترک بین بانک مرکزی و اتاق بازرگانی برای حل موانع و مشکلات بسیار مهم بوده از این رو این کمیته را تشکیل خواهیم داد و نمایندگانی از گمرک و وزارت صمت نیز در جلسات این کمیته حضور یابند و قرار است بخشنامه‌ای صادر شود باید نظرات بخش خصوصی را بشنویم این مساله می‌تواند کمک بزرگی به حل مشکلات از طریق بخشنامه‌ها کند.

وی در ادامه اما  با بیان اینکه توجه به حوزه دانش بنیان نیز جزو اولویت‌های ما بوده و باید نگاه ویژه‌ای به آن داشته باشیم، گفت: وضعیت صادرات، بازگشت ارز صادراتی، ارز ترجیحی و عرضه ارز در سامانه نیما وضعیت خوبی نسبت به پارسال داشته و پیش بینی می‌شود سال بعد بهتر از سال جاری باشد.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: در بودجه سال آینده موارد خوبی از جمله کاهش تسهیلات تکلیفی نظام بانکی، تعبیه بدهی دولت به بانک‌ها و تقویت سرمایه بانک‌ها دیده شده است.

وی با اشاره به ثبات اقتصادی و بازار ارز افزود: در سامانه نیما ثبات خوبی داشتیم و نرخ ارز نوسانات زیادی نداشته است. وضعیت در بازار متشکل ارزی نیز به همین صورت بوده است. البته باید توجه داشت که تفاوت نرخ بازار متشکل با سامانه نیما طبیعی است. شما حتی اگر سیب زمینی را به صورت کیلویی یا تنی بخرید نرخ‌هایش با هم متفاوت خواهد بود.

صالح آبادی تاکید کرد: در سامانه نیما نرخ ارز به صورت دستوری تعیین نمی‌شود و مبنی بر عرضه و تقاضاست لذا پیش بینی پذیر کردن بازار جزو موارد مهمی است که تمام تلاش ما بر این خواهد بود تا فعالان اقتصادی در فضای آرامش کار کنند.

اما در شرایطی که قیمت دلار این روزها نوسانات زیادی دارد و هر سیگنال منفی از مذاکرات، بازار را با تلاطم مواجه می‌کند. این اظهارات مثبت صالح ابادی نوعی سینگال مثبتی شده برای  روزهای روشنتر دلار؛ در واقع یکی از دلایل تورم دلار سیاست چندنرخی بودن ارز در ایران است که از جمله تصمیم‌گیری‌های اشتباه در این حوزه است.

نکته مهم اما اینجاست که باید این موضوع در جامعه جا بی افتد که تحریم، تنها مشکل موجود نیست و چنین شرایطی بدون شک نشان دهنده مشکلی است که تنها عامل آن نمی‌تواند تحریم باشد و تحریم‌های بین‌المللی در نهایت اقتصاد کشور را ۳۰ درصد کوچک کرده‌اند که این موضوع نباید چنین تاثیر شدیدی بر قیمت دلار گذاشته باشد.

 حالا ذر حالی که قیمت دلار روز گذشته مرز ۳۰ هزار تومان را از دست داد و با ۲۹ هزار  و ۹۷۰ تومان مبادله شد. از نگاه فعالان، این سفر برای فعالان بازار ارز مهم بوده و معتقدند در راستای تسریع لغو تحریم‌ها صورت گرفته است.

علاوه بر این از فردا مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای ۱+۴ آغاز خواهد شد و نتایج این دور می‌تواند تا حد قابل توجهی، میزان حصول یک توافق را نمایان سازد. اگرچه برخی از افراد خوش‌بین معتقدند حصول یک توافق دور از انتظار نیست، اما برخی دیگر از افراد اختلاف‌نظرهای موجود را مانع حصول یک توافق در کوتاه‌مدت می‌دانند. این رویدادهای خبری، در هفته جاری باعث خواهد شد که احتمالا حرکت دلار متمایز از هفته گذشته باشد.و باید دید  در نهایت و در این هفته های  منتهی به مذاکرات چه اتفاقی  برای دلار خواهد افتاد. و ایا این سیگنا دهی های مثبت تاثیر در حبابی شدن قیمت دلار خواهند گذاشت یا خیر.

پست الکترونیکی بیمه‌ای‌ها به نشانی bimeiha.ir@gmail.com برای دریافت نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و شکایات شما به عنوان پل ارتباطی این پایگاه خبری – تحلیلی با شما مخاطبان عزیز، در دسترس قرار دارد که شما مخاطبین عزیز بیمه ای ها می‌توانید از این طریق با ما در ارتباط باشید.

 

لینک کوتاه

http://bimeiha.ir/80744

کلیدواژه

رئیس کل بانک مرکزی

دلار ارزان

بازار ارز

علت نوسانات اخیر بازار ارز

تامین ارز

وزارت صمت

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها