اخبار بیمه / شناسه خبر: 80708 / تاریخ انتشار : 1400/9/22 15:20
|

ماجرای بیمه ‌ای که دیگر خسارت را گردن نگرفت/ وقتی تعریف خودرو لوکس به هم می‌ریزد

الا ادامه این روند باعث شده که مردم تمایل کمتری به داشتن بیمه‌نامه داشته باشند چون برایشان صرفه ندارد که بخواهند هزینه بیمه را بپردازند ولی موقع نیاز خسارت را از جیب بدهند ...

بیمه ای ها / تا پیش از تصویب قانون فعلی بیمه شخص ثالث اوضاع قدری بهتر بود و نه سیخ می‌سوخت و نه کباب و قانون‌گذار حد مشخصی برای مسئولیت مقصر حادثه رانندگی جهت پرداخت خسارت مالی وارده به خودرو زیان‌دیده تعیین نکرده بود و اگر یک خودرو لوکس چندصد میلیونی دچار خسارت می‌شد امکان پرداخت کامل خسارت وجود داشت، اما گویا شرکت‌های بیمه چندان هم دلخوشی از اوضاع نداشتند.
تا این که ۵ سال پیش فرمول عجیب و غریبی برای  پرداخت خسارت ها در نظر گرفته شد و طبق قانون جدید  ارزش یک خودرو متعارف در سال ۱۴۰۰ کمتر یا برابر ۳۲۰میلیون‌تومان است و هر خودرویی که ارزش آن کمتر از ۳۲۰‌میلیون تومان باشد، خودرو متعارف به شمار می‌رود. ارزش واقعی هر خودرو هنگام وقوع حادثه توسط کارشناس بیمه یا کارشناس رسمی دادگستری مشخص می‌شود.
طبق قوانین بیمه‌، خسارت خودروهای متعارف به‌صورت کامل از سمت شرکت‌های بیمه پرداخت می‌شود. به‌عنوان‌مثال هنگام تصادف دو خودرو متعارف با یکدیگر، تمام خسارت توسط بیمه شخص ثالث راننده مقصر پرداخت می‌شود. باید توجه داشت در صورتی بیمه تمامی خسارات واردشده به خودرو متعارف را پرداخت می‌کند که میزان خسارت وارده از حداقل سقف تعهد مالی بیمه‌نامه ثالث کمتر باشد. در این مورد چندان بحثی نیست و همه چیز روشن است. اما در خودروهای غیرمتعارف (لوکس) درصورتی‌که خودرو به‌طور کامل آسیب ببیند، معادل قیمت گران‌ترین خودرو متعارف به آن خسارت پرداخت می‌شود و مقصر حادثه و شرکت بیمه تعهدی در قبال مابقی خسارت ندارند.
ماجرا وقتی  پیچیده تر شد که با افزایش غیر معقول قیمت خودرو در کشور بسیاری از تولیدات داخلی نیز در گروه لوکس‌ها و لاکچری‌ها قرار گرفتند. دارندگان این خودروها ثروتمند محسوب شده و خودروهای آنها باید خودرو «لوکس» تلقی شود. این فرمول عجیب موجب کشمکش بین مردم و بیمه‌ها شده است. البته مساله سختی نیست؛ این وضعیت ناشی‌از افزایش نجومی قیمت‌ها و عدم انعطاف قوانین بیمه‌ای است. اما اینکه چرا مردم باید هزینه این تورم عصیانگر را پرداخت کنند، موضوعی است که به ورود مجلس برای اصلاح قانون فعلی را می طلبد.
حالا ادامه این روند باعث شده که مردم تمایل کمتری به داشتن بیمه‌نامه داشته باشند چون برایشان صرفه ندارد که بخواهند هزینه بیمه را بپردازند ولی موقع نیاز خسارت را از جیب بدهند ؛ این اما در حالی است که بیمه مرکزی وعده داد بود با رایزنی های صورت گرفته از امسال تمامی خودروها تا سقف پوشش بیمه ای انجام شده خسارت دریافت کنند که متاسفانه تاکنون عملی نشده است! حالا در نهایت باید چشم دوخت به تدبیر مسئولان و نمایندگان مجلس تا با اصلاح قوانین بیمه‌ و تعریف مجدد تعهدات، این معضل مرتفع شود.

پست الکترونیکی بیمه‌ای‌ها به نشانی bimeiha.ir@gmail.com برای دریافت نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و شکایات شما به عنوان پل ارتباطی این پایگاه خبری – تحلیلی با شما مخاطبان عزیز، در دسترس قرار دارد که شما مخاطبین عزیز بیمه ای ها می‌توانید از این طریق با ما در ارتباط باشید.

لینک کوتاه

http://bimeiha.ir/80708

کلیدواژه

خودرو لوکس

خودرو متعارف

بیمه خودرو

بیمه شخص ثالث

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها