اخبار بیمه / شناسه خبر: 80644 / تاریخ انتشار : 1400/9/6 13:21
|

چگونه از سازمان تامین اجتماعی دو حقوق بازنشستگی بگیریم؟

بیمه تامین اجتماعی ماهیت درمانی دارد؛ اما ماهیت اصلی بیمه زندگی سرمایه‌گذاری است.

بیمه ای ها /هر کسی که بیمه تامین اجتماعی داشته باشد، بعد از پرداخت حق بیمه تا تعداد سال مشخص یا رسیدن به سن مشخصی می‌تواند تقاضای بازنشستگی کند. استفاده از مزایای بازنشستگی در کنار خدمات درمانی، مهم‌ترین دلیلی است که بسیاری ترجیح می‌دهند تا در هر شرایطی، حق بیمه خود را پرداخت کنند. البته از طرفی، بیمه تامین اجتماعی برای مشاغل اجباری بوده و همه کارگران باید توسط کارفرما بیمه شوند که جزو سنوات بیمه افراد هم به حساب می‌آید. یکی از مهم‌ترین دلایل ترغیب بیمه‌شدگان برای استفاده از خدمات بازنشستگی، دریافت مستمری و کاهش هزینه خدمات درمانی است؛ اما کمتر کسی از بیمه عمر تامین اجتماعی خبر دارد. این بیمه از خدمات سازمان تامین اجتماعی است که برای بازنشستگان و مستمری‌بگیران عرضه شده است؛ اما این بیمه چیست و چه مزایایی را برای این گروه از افراد دارد؟ با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در این باره کسب کنید.

تفاوت بیمه عمر و بیمه تامین اجتماعی چیست؟

قبل از اینکه بخواهیم وارد بحث بیمه عمر تامین اجتماعی شویم، بهتر است که در ابتدا تعریف و تفاوتی از بیمه زندگی و تامین اجتماعی بدانیم.

بیمه عمر چیست؟

بیمه عمر در حقیقت یک روش سرمایه‌گذاری است که با نام بیمه آتیه یا بیمه زندگی هم شناخته می‌شود، از روش‌های سرمایه گذاری بلند مدت به حساب می‌آید که بیمه‌گزار با واریز حق بیمه، ماهیانه می‌تواند از مزایای آن استفاده کند. به این صورت که بیمه شده با خرید بیمه عمر و پرداخت مبلغی در هر ماه به نوعی در یک حسابی پس‌انداز و سرمایه‌گذاری می‌کند و بعد از سال مشخصی (اصول از سال پنجم به بعد) می‌تواند، اصل سرمایه و سود آن را به صورت یکجا یا مستمری دریافت کند. البته برای اینکه مبلغ دریافتی بالا باشد، بهتر است که بیمه‌گزار تعداد سال‌های بیشتری را حق بیمه بپردازد.

بیمه تامین اجتماعی چیست؟

بیمه تامین اجتماعی، نوعی بیمه‌نامه است که هزینه‌های درمانی را تا سقف مشخصی برای بیمه‌شدگان خود پوشش می‌دهد. بیمه‌شدگان باید تا ۳۰ سال، حق بیمه را به سازمان تأمین اجتماعی بپردازند تا بتوانند از مزایا و خدمات این سازمان بهره ببرند. بیمه تأمین اجتماعی هم به صورت اجباری و هم به صورت اختیاری است. در نوع اجباری، تمامی کارفرمایان باید کارگران و کارمندان خود را بیمه کنند. در این حالت بیمه شده باید ۳۰% از حقوق خود را به سازمان تأمین اجتماعی به عنوان حق بیمه بپردازد که البته کارفرما باید ۲۳% را بدهد و کارگر باید ۷% بقیه را بدهد. نوع اختیاری هم به صورت خویش‌فرما است که خود بیمه‌گذار باید تمامی هزینه را بدهد.

تفاوت بیمه عمر و تامین اجتماعی

این دو با هم تفاوت‌هایی دارند که به صورت خلاصه شامل موارد زیر است:

  • بیمه تامین اجتماعی ماهیت درمانی دارد؛ اما ماهیت اصلی بیمه زندگی سرمایه‌گذاری است.
  • مبلغ‌های پرداختی در تامین اجتماعی قابل بازگشت نیستند؛ اما در بیمه عمر، بیمه‌گزار در هر سال از قرارداد باشد، می‌تواند کل مبلغ با سود را دریافت کند.
  • در بیمه آتیه، مبلغ حق بیمه ابتدای قرارداد، توسط بیمه‌گزار مطابق شرایط مالی خودش تعیین می‌شود و خود بیمه‌گزار می‌تواند آن را مشخص کند؛ اما مبلغ پرداختی ماهیانه تامین اجتماعی از طرف سازمان مشخص خواهد شد و همه باید پرداخت کنند.
  • تمامی پرداختی بیمه آتیه توسط خود فرد انجام می‌شود؛ اما درصدی از حق بیمه تامین اجتماعی را کارفرما پرداخت می‌کند.

بیمه عمر تامین اجتماعی چیست؟

حالا باید به این پرسش جواب داد که بیمه عمر سازمان تامین اجتماعی چیست؟ این نوع بیمه چه تفاوتی با خود بیمه عمر دارد؟

مزایای بیمه عمر تامین اجتماعی

باید گفت که ماهیت بیمه زندگی این سازمان با دیگر بیمه‌­های عمر یکسان است؛ اما با این تفاوت که فقط بازنشستگان و مستمری‌بگیران می‌توانند از این بیمه‌نامه استفاده کنند.

بر اساس قرارداد کانون عالی بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی و شرکت بیمه ایران، تمامی افراد عضو این کانون می‌توانند از بیمه عمر تامین اجتماعی استفاده کنند. حق بیمه پرداختی ۳۶ هزار تومان است که ۲۴ هزار تومان آن را سازمان و ۱۲ هزار تومان آن را خود بیمه‌گزار باید پرداخت کند.

شما می‌توانید راهنمای بیمه عمر تامین اجتماعی را به صورت کامل در این مطلب بخوانید:

https://bimeh.com/mag/social-security-life-insurance/

مشمولین این بیمه‌نامه شامل:

  • مستمری‌بگیران بازنشسته
  • همسر و افراد تحت تکفل

در صورت فوت فرد بازنشسته، به بازماندگان او مبلغ سه میلیون تومان پرداخت خواهد شد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بیمه تامین اجتماعی و تمام پوشش‌های آن به لینک زیر مراجعه نمایید:

https://bimeh.com/mag/complete-guide-of-social-security-insurance/

چرا بیمه عمر تامین اجتماعی؟

همانطور که در بالا هم نوشتیم، تفاوتی بین بیمه عمر تامین اجتماعی با دیگر بیمه‌های عمر وجود ندارد. در حقیقت نوعی کمک هزینه و سرمایه‌گذاری برای بازنشستگان است تا هم خود آن‌ها و هم افراد تحت تکفلشان بتوانند استفاده کنند. مسئله اصلی اینجاست که این مستمری همیشه جوابگوی هزینه‌های فرد نیست. بیمه تکمیلی هم که داشته باشد، فقط هزینه‌های درمانی او را پوشش می‌دهد. چیزی به او پرداخت نمی‌شود. در صورت داشتن بیمه عمر، مزایای آن به فرد بازنشسته تعلق خواهد گرفت.

برخی از مزایای بیمه‌نامه زندگی این سازمان، شامل موارد زیر است:

  • این بیمه از اول آذر ۹۳ اجرایی شده و افرادی که بیمه تکمیلی دارند، می‌توانند بیمه عمر را هم خریداری کنند. غرامت بیمه زندگی این سازمان در سال ۱۴۰۰ برابر با ۶ میلیون تومان است.
  • بیمه عمر امکان بازخرید را دارد؛ یعنی بیمه‌گزار می‌تواند در هر زمانی که خواست، اصل سرمایه به هرماه سود را دریافت کند.
  • از آنجا که برای دریافت بیمه‌نامه آتیه سازمان تامین اجتماعی، فرد باید از قبل خود بیمه تامین اجتماعی را داشته باشد، از این رو به صورت همزمان می‌تواند هم از خدمات درمانی و هم از مزایای بیمه عمر استفاده کند.
  • بیمه عمر معاف از مالیات است و بیمه‌گزار می‌تواند بدون ضامن وام بگیرد.

خرید بیمه عمر تامین اجتماعی

بازنشستگان و مستمری‌بگیران جدید حداکثر سه ماه بعد از شروع تاریخ دریافت مستمری فرصت دارند تا درخواست بیمه تکمیلی و عمر خود را ثبت کنند. این گروه از افراد برای ثبت نام باید به دفاتر کانون بازنشستگی شهر خود مراجعه کنند. بعد از ثبت نام، حق بیمه تکمیلی و عمر از مستمری آن‌ها به صورت خودکار کسر خواهد شد.

بیمه عمر تامین اجتماعی و نحوه خرید آن

باید گفت که بیمه تامین اجتماعی به تنهایی فقط هزینه‌های درمانی را پوشش می‌دهد. بعد از اینکه بیمه‌شده به سن بازنشستگی رسید، به او مستمری از طرف سازمان تعلق می‌گیرد. این مستمری بعد از فوت او قطع خواهد شد؛ اما با بیمه عمر تامین اجتماعی، به نوعی بیمه‌گزار در حال سرمایه‌گذاری برای سال‌های بعد خود است. همچنین اینکه از خدمات و مزایای بیشتری می‌تواند بهره‌مند شود.

لینک کوتاه

http://bimeiha.ir/80644

کلیدواژه

حقوق بازنشستگی

بیمه عمر تامین اجتماعی

تفاوت بیمه عمر و بیمه تامین اجتماعی

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها