اخبار بیمه / شناسه خبر: 80632 / تاریخ انتشار : 1400/8/30 15:29
|

وعده تکمیل زودهنگام نسخه الکترونیک سلامت محقق می‌شود؟

این در حالی است که تأخیر غیرقابل قبول این وزارتخانه در اجرای طرح نسخه الکترونیک و تکمیل سامانه تیتک در سال‌های گذشته نه تنها باعث افزایش قاچاق دارو و عرضه خارج از شبکه دارو در بازار سیاه شده است...

بیمه ای ها / روز گذشته محمد مهدی ناصحی مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران درخصوص آخرین جزئیات از اجرای نسخه الکترونیک در کشور با بیان اینکه این طرح یک کار ملی و مهم برای استقرار نظام الکترونیک در ابعاد مختلف در حوزه سلامت است، گفت: بیمه سلامت در این امر پیشگام بوده و روند پیشرفت نسخه الکترونیک در بیمه سلامت به مراتب از دیگر سازمان های بیمه گر جلوتر است.
حال این که این وعده محقق خواهد شد یا خیر را باید به گذر زمان وعده داده شده سپرد، زیرا پیش از این نیز برخی از کارشناسان حوزه سیاست‌گذاری سلامت معتقد بودند که وزارت بهداشت به بهانه شیوع ویروس کرونا و همچنین بیان این ادعا که زیرساخت‌های لازم برای اجرای نسخه و پرونده الکترونیکی وجود ندارد، از انجام تکالیف قانونی خود طفره می‌‎رود.
علاوه بر این بررسی‌ها نشان می‌دهد که بهانه‌های وزارت بهداشت برای تمدید مهلت اجرای طرح نسخه الکترونیک و تکمیل سامانه تیتک قابل قبول نبوده و تأخیر این وزارتخانه در اجرای تکالیف قانونی خود نه تنها باعث افزایش قاچاق و عرضه خارج از شبکه دارو در بازار سیاه شده؛ بلکه باعث ایجاد نابسامانی در ارائه خدمات بهداشتی به هموطنان شده است.
و نکته قابل توجه این است که وزیر بهداشت در نامه اخیر خود به رئیس جمهور گفته است که انجام تکالیف قانونی بند ک تبصره ۱۷ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ باعث اخلال در نظام ارائه خدمات سلامت و افزایش فشار مالی به مردم خواهد شد! این در حالی است که تأخیر غیرقابل قبول این وزارتخانه در اجرای طرح نسخه الکترونیک و تکمیل سامانه تیتک در سال‌های گذشته نه تنها باعث افزایش قاچاق دارو و عرضه خارج از شبکه دارو در بازار سیاه شده است؛ بلکه نقش اساسی‌ای در ایجاد نابسامانی در ارائه خدمات بهداشتی به هموطنان داشته است.
حال اما با استقرار صد درصدی نسخه الکترونیک در برخی استانها، به نظر می‌رسد، کم کم این وعده عملی خواهد شد؛ هر چند ناصحی در این خصوص بیان کرد: در بسیاری از کشورهای پیشرفته به لحاظ زیرساخت های الکترونیک، اجرای این پروسه حداقل ۸ تا ۱۰ سال زمان لازم دارد. پس از آنکه مراکز ارائه خدمت خود را به مرز صد درصدی آمادگی برسانند این پروسه را حداقل در ۶ ماه در سراسر کشور مستقر خواهیم کرد، درغیراین صورت مردم آسیب می بینند.
اما نکته دیگری که این میان وجود دارد این است در مسیر تحقق این وعده اما مشکلات بنیادی زیادی نیز وجود دارد که ممکن است تحقق این وعده را تحت الشعاع قرار دهد، مشکلاتی از  جمله بستر ضعیف اینترنت درکشور و تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری بیمارستان ها و بیماران که ممکن است سبب کندی  این مسیر شود.

پست الکترونیکی بیمه‌ای‌ها به نشانی bimeiha.ir@gmail.com برای دریافت نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و شکایات شما به عنوان پل ارتباطی این پایگاه خبری – تحلیلی با شما مخاطبان عزیز، در دسترس قرار دارد که شما مخاطبین عزیز بیمه ای ها می‌توانید از این طریق با ما در ارتباط باشید.



 

لینک کوتاه

http://bimeiha.ir/80632

کلیدواژه

محمد مهدی ناصحی

نسخه الکترونیک سلامت

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها