اخبار بیمه / شناسه خبر: 80596 / تاریخ انتشار : 1400/8/15 12:13
|

چرا مشکلات نسخه‌نویسی الکترونیک همچنان به قوت خود باقیست؟

سوال مهمی که در این میان مطرح می‌شود این است که چرا طرحی به این مهمی از این جهت که با جامعه بزرگی طرف است باید با همیان سیستنم قدیمی "راه بنداز، جابنداز" اجرا شود؟

بیمه ای ها /فائزه پناهی: روز گذشته، مهدی رضایی معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران، ، با اشاره به اینکه سازمان الکترونیک یکی از مهم‌ترین اقدامات اخیر سازمان بیمه سلامت ایران بوده است، بیان کرد: این موضوع بر اساس قانون تکلیفی است که بر دوش دولت و تمام ارکان نظام سلامت از جمله سازمان‌های بیمه گر، مؤسسات و ارائه دهندگان خدمت گذاشته شده است و سازمان بیمه سلامت ایران در دو سال اخیر پیشرفت‌های خوبی در این زمینه داشته است

رضایی در ادامه اما بر همراهی جامعه پزشکی و مردم به منظور اجرای هر چه بهتر این طرح تاکید کرد و نسبت به برخی انتقادها گفت: این اقدام گذار از روش سنتی کاغذی به سمت دیجیتالی شدن است. به رغم اینکه مقدمات کار و زیر ساخت‌های مناسبی فراهم شده است، این فرآیند نیاز به زمان دارد تا کاستی‌ها برطرف شود کما اینکه تاکنون بخش قابل توجهی از مشکلات برطرف شده است.

اما نکته اینجاست که بر اساس نظر بسیاری از کارشناسان و جامعه پزشکی و حتی مردم، با این که تقریبا یک سال از  آغاز طرح نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی الکترونیک میگذرد این طرح هنوز هم دارای کاستی‌های بسیاری است از جمله این نواقص می‌‌توان به سازگار نبودن نرم‌‌افزار و سخت‌‌افزارهای مورد استفاده در داروخانه‌‌ها با سامانه جدید و عدم برآورد هزینه به ازای هر نسخه الکترونیک، نبود پهنای باند و سرعت مناسب اینترنت، قطع مکرر برق در ایام تابستان، عدم یکپارچگی نسخه نویسی الکترونیک در سیستم‌های سازمان تأمین اجتماعی و بیمه سلامت و وجود کدهای مختلف دارویی اشاره کرد و در این میان هم  بی‌توجهی به همه ابعاد این طرح و اجرای دستوری و شتابزدگی بعضی دستگاه‌‌ها از جمله سازمان بیمه سلامت، این مشکلات و سردرگمی ها را چند برابر کرده است؛ این طرح اما مشکلات عدیده ای را سر راه بیماران هم سبز کرده و آنها را دچار سردگمی نموده است

حالا طرحی که قرار بود گامی بلند به سوی تحقق دولت الکترونیک باشد نزدیک است مانند تمام طرح‌هایی که با سرو صدا می‌آیند و در اکثر مواقع در سکوت نصفه کاره رها می‌شوند از نگاه بسیاری در مسیر نزولی خود قرار گرفتع است.

و سوال مهمی که در این میان مطرح می‌شود این است که چرا طرحی به این مهمی از این جهت که با جامعه بزرگی طرف است باید با همیان سیستنم قدیمی "راه بنداز، جابنداز" اجرا شود؟ و این در صورتی که  بر اساس قانون  دولت و تمام ارکان نظام سلامت از جمله سازمان‌های بیمه گر، مؤسسات و ارائه دهندگان خدمت باید به رفع کاستی های نسخه نویسی الکترونیک اقدام ورزند.

امید است سازمان‌های متولی اجرای این طرح با مرتفع نمودن مشکلات و نواقص موجود آن سبب بهره وری بهتر از طرح نسخه نویسی الکترونیک و ارتقا خدمات سلامت در کشور شوند.

پست الکترونیکی بیمه‌ای‌ها به نشانی bimeiha.ir@gmail.com برای دریافت نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و شکایات شما به عنوان پل ارتباطی این پایگاه خبری – تحلیلی با شما مخاطبان عزیز، در دسترس قرار دارد که شما مخاطبین عزیز بیمه ای ها می‌توانید از این طریق با ما در ارتباط باشید.

لینک کوتاه

http://bimeiha.ir/80596

کلیدواژه

مشکلات نسخه نویسی الکترونیک

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها