اخبار بیمه / شناسه خبر: 70533 / تاریخ انتشار : 1400/7/26 11:33
|

استارت آپ بهتر است یا نماینده بیمه؟/مشکلات استارت آپ‌ها برای پرش از دیوار بلند صنعت بیمه

همانطور که افراد برای خرید خانه،ماشین و نیازهای اصلی و ضروری با کسی مشورت می‌کنند،برای خرید هر نوع بیمه نامه ای نیز به یک مشاور آگاه و حرفه ای نیاز دارند که همواره پاسخگوی آنها در همه ادوار باشند...

بیمه ای ها /فائزه پناهی: مدتی است که فعالیت استارت‌آپ‌ها درصنعت بیمه موجب اعتراض‌هایی از سوی فعالان صنعت بیمه و نمایندگان بیمه شده و در راستای  همین اعتراضات و حواشی به وجود آمده، اخیرا بیمه مرکزی طی بخشنامه‌هایی به فعالیت استارت‌آپ‌های غیرمجاز واکنش نشان داده و شرکت‌های بیمه را از همکاری با آنها منع کرده است.
منتقدان معتقدند براساس  ماده (۶۶) قانون تاسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه گری، صرفا شرکت های بیمه گر، نمایندگان و کارگزاران بیمه، حق فعالیت در صنعت بیمه کشور و ارائه خدمات و دریافت حق بیمه  از بیمه گزاران را دارند . همچنین امکان اخد مجوز قانونی و فعالیت کارگزاران آنلاین نیز در چارچوب آیین نامه مربوطه شورای عالی بیمه فراهم شده است.
این در حالی است که در سال‌های اخیر شرکت‌هایی با عنوان استارت‌آپ‌ها در صنعت بیمه ایجاد شده‌اند که اغلب بدون داشتن مجوزهای قانونی با استفاده از ظرفیت بازار و برخلاف صراحت قانون بیمه و بخشنامه‌های بیمه مرکزی اقدام به فروش بیمه‌نامه کرده اند.
یکی از انتقاداتی که نسبت به فعالیت استارت‌آپ‌های غیرمجاز مطرح این به این بر می‌گردد که آنها با ارائه‌ تخفیفات غیرقانونی علاوه بر آشفتگی بازار بیمه موجب لطمه خوردن به اعتبار و منافع نمایندگان، کارگزاران و فعالان قانونی صنعت بیمه شده اند. براین اساس فعالان صنعت بیمه درخواست کردند که از این فعالیت‌های غیرقانونی جلوگیری شود و خواستا ممنوعیت هرگونه تخفیف مازاد به حد مقرر تعیین شده در قانون بیمه شخص ثالث در حق بیمه تعهدات اجباری بیمه‌نامه شخص ثالث و حوادث راننده که منجر به کاهش خالص پرداختی بیمه‌گذار شود، بودند.
 از سویی دیگر اما بسیاری از منتقدان به استارت‌آپ‌ها و نمایندگان بیمه معتقدند که بیمه آنلاین آنگونه که باید وشاید نمی‌تواند جایگزین یک نماینده بیمه باشد و متفق‌القولند که: همانطور که افراد برای خرید خانه،ماشین و نیازهای اصلی و ضروری با کسی مشورت میکنند،برای خرید هر نوع بیمه نامه ای نیز  به یک مشاور آگاه و حرفه ای نیاز دارند که همواره پاسخگوی آنها در همه ادوار باشند و معتقدند که در هیچ سایتی،بقدر وقتی که  افراد رودرروی نماینده هستند و از اومشاوره می‌گیرند به آنها اطلاعات و مشاوره  داده نمیشود  مخصوصا در مورد بیمه های نظیر بیمه عمر که با توجه به شرایط از جمله سن،شغل،میزان درآمد،وضعیت تاهل افراد متغیر است.
ضمن این که ثبت نام حضوری در نزد نماینده ،به  افراد اطمینان و آرامش بیشتری میبخشد.
از سویی دیگر اما موافقان بیمه آنلاین و استارت آپ‌ها میگویند هر چه خرید بیمه آسان‌تر شود، تمایل به استفاده از این خدمت مهم افزایش خواهد یافت؛ بزرگ‌ترین امکانی که خرید آنلاین بیمه در اختیار بیمه‌گزار قرار می‌دهد مقایسه حق بیمه‌های مختلف و خرید بیمه با قیمتی مناسب است، اما نکته اینجاست که آیا در هنگام بروز مشکل به همین راحتی میتوان از یک استارت آپ انتظار کمک لحظه ای  مانند یک نماینده مخصوص بیمه داشت یا خیر؟
حال باید دید با جریانی که در رابطه با فعالیت استارت‌آپ‌ها به خصوص غیرمجازها در صنعت بیمه ایجاد شده و انتقادات نسبت به فعالیت آنها، صدور این چند بخشنامه می تواند موجب ساماندهی این وضعیت شده یا چرخه فعالیت در صنعت بیمه را محدود به استارت‌آپ های مجاز و در چارچوب قانون کند؟
پست الکترونیکی بیمه‌ای‌ها به نشانی bimeiha.ir@gmail.com برای دریافت نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و شکایات شما به عنوان پل ارتباطی این پایگاه خبری – تحلیلی با شما مخاطبان عزیز، در دسترس قرار دارد که شما مخاطبین عزیز بیمه ای ها می‌توانید از این طریق با ما در ارتباط باشید.


 

لینک کوتاه

http://bimeiha.ir/70533

کلیدواژه

نماینده بیمه

صنعت بیمه

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها