بیمه ای ها /دکتر داود قربانیان نایبرئیس اتحادیه فروشگاههای زنجیرهای در مورد آسیبشناسی و عارضهیابی اقتصادی فروشگاههای زنجیرهای در کشور اظهار کرد: سیاستگذاری در عرصه توسعه فروشگاههای زنجیرهای به سالهای بسیار دور برمیگردد ضمن اینکه با فرایند افزایش جمعیت بهویژه در گستره جغرافیایی کشور ما ایجاب میکرد نظام اقتصادی و نظام عرضه و توزیع شفاف شود. وی افزود: لازمهٔ این شفافیت در نظام عرضه و توزیع، سیاستگذاری و مدیریت متمرکز در این عرصه و نظامهای مالیاتی و تأمین کالاها و عرضه و توزیع و کیفیت و سلامت محصول است. مدیرعامل فروشگاههای زنجیرهای شهروند با بیان اینکه فروشگاههای زنجیرهای بخش بزرگی از اقتصاد کشور را اداره میکنند گفت: مسیر این کسبوکار درحالتوسعه و گسترش است و باتوجهبه نیازها و انتظارات مردم هر روز باید شکل جدیدی از خدمات را ارائه کند. قربانیان خاطرنشان کرد: با پیوستن ساختار سنتی به زنجیرههای ارزش، در حال حاضر بسیاری از فروشگاهها اعم از کیف و چرم، هایپر، پوشاک و تخفیفیها از ساختار سنتی و گذشته به ساختارهای رسمی و شفاف تغییر شکل دادند و خدمات مورد نیاز مردم را ارائه میدهند. وی با اشاره به اینکه بازار محل مبادله ارزش است گفت: در حال حاضر بزرگترین مسئله در بازار، شرایط اقتصادی جامعه است؛ یعنی ما در شرایط اقتصادی قرار داریم که مشتریان به قیمتها حساس شدند و فروشگاههای زنجیرهای لوازمخانگی هم متأثر از نیاز بازار ایجاد شدند و اگر امروز مراجعه زیادی به این فروشگاهها میشود به دلیل نیاز جامعه است. نایبرئیس اتحادیه فروشگاههای زنجیرهای معتقد است که سیستم گسترده فروشگاه اقساطی لوازمخانگی در کشور پاسخی از سوی بازار به نیاز جامعه است. قربانیان با بیان اینکه منابع مالی هم صنعت کشورمان را متحول نکرد تصریح کرد: صنعتگران ما نقدینگی خود را صرف کالای مرغوب نکردند و قطعات چینی را مونتاژ و نامگذاری و به بازار عرضه کردند و به همین دلیل هم در این حوزه صاحبسبک نشدیم. وی افزود: بانکها بهجای اینکه وام و امتیاز را به یک مجموعه بزرگ پرداخت کنند بهتر بود یک سری کارتهای اعتباری به مشتریان اختصاص میدادند و مشتریان هم لوازمخانگی مورد نیاز را از هر مغازه و فروشگاهی که تمایل داشتند خریداری میکردند؛ اما این کار صورت نگرفت و به همین دلیل هم قدرت انتخاب مصرفکننده و رقابت در بازار از بین رفته است.قربانیان در رادیو گفتوگو مطرح کرد: اگر دولت الکترونیک و نظامهای مالی و مالیاتی شفافتر شوند مردم با این کارتها میتوانند لوازمخانگی مورد نیاز خود را تهیه کرده و دست دلالان هم کوتاه خواهد شد. در ادامه برنامه، محمدحسین مصباح کارشناس و فعال اقتصادی با اشاره به اینکه سابقه فروشگاههای زنجیرهای به ۲۰۰ سال قبل برمیگردد اظهار کرد: قدرت فروشگاههای زنجیرهای در ایران تا قبل از ظهور فروشگاههای اینترنتی بهشدت در حال افزایش بود؛ اما تغییر الگوی زندگی و تغییر نحوه خرید مردم و پیدایش فروشگاههای مجازی و سایتهای اینترنتی، شدت فعالیت این فروشگاهها را کاهش داده است. وی با اشاره به اینکه قیمتگذاری در لوازمخانگی و دیگر حوزهها سیاست اشتباهی است افزود: اینکه ما برای حمایت از خردهفروشی، جلوی تبلیغات را بگیریم هم اشتباه است؛ چون رقابت باید آزاد باشد. کارشناس و فعال اقتصادی با بیان اینکه ایجاد بازار رانتی جلوی رقابت را میگیرد گفت: با ممنوعیت واردات کالای لوازمخانگی به کشور، یک مقدار ارز ترجیحی تخصیص پیدا کرد و تولیدکنندگان جدیدی با این ارزها ایجاد شدند و به همین دلیل هم شاهد یک سری کالاهای خرد لوازمخانگی هستیم که همگی مونتاژ هستند و تولید ایران نیستند. مصباح در مصاحبه با رادیو گفتوگو، وجود فروشگاههای زنجیرهای را به نفع مصرفکننده و تولیدکننده دانست و افزود: وقتی این پول بادآورده (ارز ترجیحی) با بیش اظهاری و دستکاری فاکتورها به فروشگاههای زنجیرهای میرسد و بانک هم حمایت میکند باعث مشکل میشود و رقابت را به کلی مختل میکند. وی اظهار کرد: در اینکه ظهور و بروز فروشگاههای زنجیرهای باعث خوابیدن کسبوکارهای خرد میشود هیچ تردیدی نیست؛ اما اینکه امروز بازار بهویژه در حوزه لوازمخانگی دچار مشکل شده قطعاً به ارز فسادآور ترجیحی و نیمایی، ممنوعیت واردات و حمایت بانکها از این فروشگاههای بزرگ برمیگردد.