بیمه ای ها /به گزارش روابط عمومی،موتور سواران به اشکلال گوناگون تخلف می کنند و این تخلفات به اشکال گوناگون صورت می گیرد. از حرکت های مارپیچ تا تک چرخ و نگذاشتن کلاه کاسکت که زیان آنها به صورت مستقیم متوجه راننده موتور است و از حرکت در پیاده رو تا رفتارهای دیگر که زیان آنها به شهروندان می رسد.
از جریمه نقدی تا توقیف
برای آنکه با این متخلفان برخورد شود، پلیس راهور راهکارهای متعددی اندیشیده که از جریمه نقدی تا توقیف موتور سیکلت جریان دارد. اما مشاهده می کنیم که برخوردهای فیزیکی با موتورسواران نتیجه نداده و موتوروساران تخلفهای گوناگون را همچنان ادامه می دهند. این در حالی است که بابت این تخلفات هزینه های مالی و جانی بسیاری متوجه موتورسواران می شود.
برخورد فیزیکی جواب نمی دهد
هنگامی که برخوردهای فیزیکی جواب نمی دهد، باید به فضای فرهنگسازی روی آورد. مدتهاست بر رویکردهای فرهنگی تاکید می شود و از دستگاههای مسوول انتظار می رود به جای برخورد فیزیکی، رفتارهای فرهنگی مورد توجه قرار گیرد. بی شک اگر برخورد فرهنگی هدفمند صورت بگیرد، تاثیرات و تبعات بسیار بهتری خواهد داشت.
۱۵۰ جانباخته موتور
یکی از جدی ترین و خطرناکترین رفتارهایی که از سوی موتورسواران شاهد هستیم، استفاده نکردن از کلاه ایمنی است. نگرانی از اینجا شروع می شود که بدانیم ۱۵۰ موتورسوار از ابتدای سال در شهر تهران بر اثر تصادفات رانندگی جان باخته اند و اهمیت کلاه ایمنی برای موتورسواران هنگامی مشخص می شود که بندانیم۸۰ درصد علت مرگ موتورسواران ضربه مغزی ناشی از نداشتن کلاه ایمنی است.
فرهنگسازی چطور و چگونه
اما سوال اینجاست که فرهنگسازی چگونه و چطور باید صورت بگیرد. بی شک موقعیت شناسی بهترین راهکار است و چه موقعیتی بهتر از هفته فراجا می تواند به فرهنگسازی کمک کند. از آنجا که راهور ارتباط مستقیم با موتورسواران دارد، هفته فراجا و ارتباط مستقیم بین ماموران راهنمایی و رانندگی با موتورسواران می تواند اهمیت ویژه ای داشته باشد.
کلاه راهور بر سرموتورسواران
رییس پلیس راهور پایتخت به عنوان نماینده پلیس، بمناسبت هفته فراجا و با هدف فرهنگ سازی استفاده از کلاه ایمنی از سوی راکبین موتورسیکلت، در سطح شهر حاضر شد و پس از گفت وگویی کوتاه با موتورسواران، به آنها کلاه ایمنی هدیه داد. همچنین سرهنگ سیدابوالفضل موسوی پور به خبرگزاری ایرنا رفت و به خبرنگاران موتورسوار نیز کلاه ایمنی هدیه داد. وی با حضور در مرکز پاسخگویی ۱۹۷ فراجا به راکبین موتورسیکلت مراجعه کننده در حضور سردار حسینی فرماندار راهور فراجا کلا ایمنی هدیه داد.
اهدای کلاه به پدر دانش آموزان
از آنجا که فرهنگ سازی از رتبه های پایین و در قالب زیرساختها باید صورت پذیرد سرهنگ موسوی پور به اجرای طرح ۱۰ پلیس راهور پایتخت از سال گذشته اشاره کرد و گفت: مهمترین هدف ما از طرح ۱۰ نهادینه کردن استفاده از کلاه ایمنی برای موتورسواران است که این را از مدارس شروع کردیم که دانش آموزان کلاه ایمنی را به پدر خود اهدا کنند.وی افزود: همه افراد، خانواده ها، نهادها و دستگاه ها باید احساس مسوولیت در این رابطه داشته باشند
کمک از رسانه ها
اگرچه پلیس راهور فرهنگسازی را در دستور کار دارد و در قالب طرح های گوناگون در این مسیر گام برمی دارد، اما مردم باید از این رویکرد پلیس راهور پایتخت باخبر شوند. به همین دلیل سرهنگ موسوی پور از رسانه ها خواست پلیس راهور را در این امر خطیر یاری کنند.
بیمه ها بیشترین زیان دیده
بی شک بیمه ها بیشترین زیان را از رفتار خطرناک موتورسواران می بینند. از یک سو موتورسیکلت ها را مکلف به خرید بیمه نامه می کنیم و از سوی دیگر این قشر در معرض جدی ترین خطرها قرار دارند و مرگ آنها را تهدید می کند. اگر یک موتورسوار جان خود را در نتیجه تصادف از دست بدهد، شرکت بیمه باید دیه او را به اعضای خانواده اش بپردازد. نرخ دیه کامل انسان در سال ۱۴۰۳، در ماههای غیر حرام یا عادی، یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان و در ماههای حرام، یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان است. بنابر این اگر بیمه موتورسیکلت را ۳ میلیون تومان در نظر بگیریم، یک شرکت بیمه باید ۴۰۰ موتورسوار را بیمه کند تا دیه یک جان باخته موتورسوار را بپردازد. البته آمارهای حوادث رانندگی بسیار بیشتر است که هزینه های مضاعفی بر دوش شرکت های بیمه می گذارد. در نتیجه هرچقدر یک شرکت بیمه نامه بیشتری بفروشد، باید خسارت بیشتری بپردازد.
اهدای کلاه کاسکت
با توجه به اهمیت فرهنگسازی، شرکت بیمه البرز در این امر مهم متناسب با شرایط روز بسیار خوش درخشیده به نوعی که همزمان با فرارسیدن هفته فراجا و در راستای ارتقا فرهنگ ترافیکی، ۲۰۰ عدد کلاه کاسکت به راکبان موتور سیکلت پایتخت اهدا کرد. روابط عمومی و امور بین الملل بیمه البرز اعلام کرد: این اقدام نمادین در راستای ترویج فرهنگ استفاده از کلاه ایمنی استاندارد و با هدف کاهش تلفات این قشر آسیب پذیر انجام شده است.
پاداش برای زنده ماندن
بیمه البرز در گذشته نیز ابزارهای تشویقی بسیاری ترسیم کرده و به مرحله اجرا درآورده به نوعی که در طرح بیمه زندگی شوکا نیز به این مهم پرداخت و برای موتورسواران دارای این بیمه نامه که در سوانح رانندگی به علت استفاده از کلاه کاسکت زنده بمانند، پاداش در نظر گرفته است. اگرچه کسانی که در سوانح رانندگی آسیب می بینند، دیه آسیب به بدن را دریافت می کنند و این برای بیمه البرز زیان آور است، اما همینقدر که کلاه کاسکت به سرداشته و از مرگ آنها جلوگیری شده، جای شکر و البته فرهنگسازی دارد که بیمه البرز در این عرصه بخوبی می درخشد.