بورس / شناسه خبر: 121787 / تاریخ انتشار : 1402/9/14 09:15
|

بورس تا کجا صعود می‌کند؟

رشد بازار سهام طی چند روز گذشته منجر شده که برخی از گزارش‌های پیش بینی بورس صحبت از رشد شدید بازار سرمایه به میان آورند. اما آیا بورس وارد فاز صعودی قوی شده است؟

بیمه ای ها /بیمه ای ها /بورس تهران در روزهای اخیر وارد فاز مثبت شده است، به طوری که تقریبا چنین رشدی بعد از ماجراهای مربوط به اردیبهشت‌ماه امسال بی‌سابقه بوده است. شرایط به گونه‌ای در روزهای اخیر پیش رفته که برخی از گزارش‌های پیش بینی بورس از اصلاح رشد شارپی برای تحلیل بازار سرمایه استفاده کرده‌اند.

اما با وجود این مشخص نیست که رشد بازار سهام  بهه این شدت دقیقا تحت تاثیر چه عواملی اتفاق افتاده است.

سبزپوشی بورس این هفته به پایان می‌رسد؟

 به نظر می‌رسد که دست‌کم بتوان موضوع تجدید ارزیابی شرکت‌های بورس را به عنوان محرک اصلی در این قضیه نام برد. در عین حال متغیرهای بنیادی اقتصاد تغییر جهت خاصی نداده‌اند که بخواهد فرمان بازار سهام را به سمت دیگری تغییر دهد. سیاست دولت همچنان کنترل قیمت‌ها، تورم و نرخ ارز است و از این ناحیه هیچ پالس مثبتی به بازار سرمایه وارد نشده است.

از سوی دیگر به دلیل روند نزولی و رکودی چند ماهه بازار سرمایه طبیعی بود که بازار در این مقطع وارد لاین سبز شود و حرکتی را در سطوح مثبت تجربه کند. از این منظر به کار بردن واژه ابررشد برای بورس نمی‌تواند چندان واقع‌بینانه باشد و این احتمال که از هفته آینده بورس معکوس شود وجود دارد. چرا که در این فضا حقوقی‌ها بعد از سودهای اخیر، شروع به عرضه کرده‌اند و همین می‌تواند در حرکت بازار سهام تاثیر‌گذار باشد.

البته اگر حجم و ارزش معاملات کانال‌های بالاتری را تجربه کند می‌توان نسبت به اوایل هفته آتی نیز خوش‌بین بود.

چرا نباید به ادامه صعود بورس امیدوار بود؟

نیما نایینیان، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» اظهار کرد: با این موضوع که بورس وارد یک فاز شارپی یا یک ابررشد شده است مخالفم. دست‌کم در این مقطع چنین اتفاقی رخ نداده است و تا یک ماه آینده هم بعید است که اتفاق بیفتد.

او گفت: یکسری خبرها مربوط به تجدید ارزیابی‌های شرکت‌ها به بازار وارد شد که می‌توانست اخبار مثبتی برای بورس باشد. آتش جنگ در منطقه فروکش کرد و شاخص که از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد در اردیبهشت ماه به یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحد رسیده بود، روند قبلی خود را جبران کرد و مقداری بالا آمد. منتها باید در نظر گرفت که در متغیرهای کلان اقتصادی ما هیچ اتفاق خاصی نیفتاده است. گزارش‌های شرکت‌ها البته خوب بود و خبرهای مثبتی در این زمینه داشتیم. در حال حاضر نمی‌توان یک عامل بنیادی را برای رشد چند روز اخیر بازار سهام ذکر کرد. ولی به دلیل اینکه بورس مدتی پایین آمده بود، این موضوع قابل تصور بود که بازار سرمایه بالایی را تجربه کند، ولی نمی‌تواند پیش بینی بورس را بر ادامه روند صعود استوار کرد.

پیش بینی بورس در هفته آینده؛ شرط ادامه صعود بازار چیست؟

نایینیان افزود: در متغیرهای اصلی اتفاقی رخ نداده است. از روز چهارشنبه هم به نظر می‌رسد بخشی از عرضه‌ها شروع شود. حقوقی‌ها هم روز دوشنبه شروع به عرضه کردند. به عنوان نمونه در سهم فولاد حقوقی‌ها عرضه کردند. برای همین پیش بینی بورس اول هفته آینده را منفی در نظر گرفت، مگر آنکه رشد ارزش و حجم معاملات بالا بماند و حفظ شود. البته نه اینکه بازار سقوط کند ولی به نظر می‌رسد فعلا در همین سطوح حفظ شود. معتقدم این رشد نمی‌تواند ادامه‌دار باشد، ولی رسیدن به سطح ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد به هر حال در آینده اتفاق می‌افتد.در این مقطع حقوقی‌هایی که در این چند روز سود کردند بازار را به سمت روند سایدی خواهند برد.

دولت با رشد بازار سهام همراه نیست

او تصریح کرد:‌ از سوی دیگر در نرخ دلار و وضعیت بنیادی شرکت‌ها و کارخانه‌ها هم اتفاق خاصی نیفتاده است. مساله تجدید ارزیابی‌ها می‌تواند کمک کند ولی آن هم یک تیغ دولبه است. باید حواسمان به آن باشد، ولی در نهایت آن را مثبت می‌دانم. البته سیاست دولت هم چندان همراه با رشد بازار سرمایه نیست. به دلیل کنترل کردن نرخ تورم تمام بازارهای موازی مثل خودرو، دلار و مسکن در رکود کامل به سر می‌برند. بعضی از بازارها مثل مسکن چسبندگی قیمتی بیشتری دارند و رکودشان منجر به کاهش قیمت نمی‌شود، ولی نقدشوندگی را تحت تاثیر قرار می‌دهند، ولی بازاری مثل بورس نقدشوندگی‌اش بالا‌تر است ولی دولت اجازه نمی‌دهد که در فضای رکود سنگین فعلی اقتصاد، بورس یک رشد عجیب و غریبی را تجربه کند. بنابراین ما شاهد یک ابر رشد نخواهیم بود ولی در سطوحی این رشد اتفاق خواهد افتاد./ایسنا

 

لینک کوتاه

http://bimeiha.ir/121787

کلیدواژه

بورس

سهامداران

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار