اخبار بیمه / شناسه خبر: 142198 / تاریخ انتشار : 1402/11/17 11:47
|

افزایش ۲۳۵ درصدی درآمد «دانا»

شرکت‌های بیمه از مهمترین ارکان و نهادهای مالی هر کشور و جامعه‌ای محسوب می‌شوند.

بیمه ای ها / شرکت‌های بیمه از مهمترین ارکان و نهادهای مالی هر کشور و جامعه‌ای محسوب می‌شوند. این شرکت‌ها تاثیر بسزایی در کاهش ریسک و نااطمینانی فعالیت‌های اقتصادی دارند. افراد با وجود بیمه بهتر می‌توانند برای آینده خود برنامه‌ریزی کنند. بنابراین، کیفیت زندگی و رفاه بالاتری را تجربه خواهند کرد. به همین دلیل است که صنعت بیمه از پایه‌های توسعه‌یافتگی کشورها محسوب می‌شود و کشورهای مختلف سعی در بهبود و توسعه آن دارند.

با توجه به اهمیت زیادی که صنعت بیمه در اقتصاد و جامعه دارد، در میان صنایع بورسی هم شایسته توجه فعالان بازار بوده است و در بسیاری از موارد می‌توان فرصت‌های جذابی در آن پیدا کرد. با رشد صنعت بیمه در قالب خصوصی‌سازی و همچنین رشد نهادهای مالی به طور کلی، احساس نیاز به افزایش شفافیت در عملیات مالی و معاملات سهام شرکت‌های صنعت بیمه تشدید شد. همچنین خود بورس هم به صورت موازی با همین مسئله در حال رشد و پیشرفت بود و استقبال مردم از سرمایه‌گذاری در این بازار در حال افزایش بود. همه این‌ها موجب شد که در دهه ۸۰، شرکت‌های صنعت بیمه وارد بورس شوند. در زمینه فعالیت‌های شرکت‌های بیمه در بورس با رضا جعفری، مدیرعامل بیمه دانا گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

 

* در حال حاضر وضعیت بازار سرمایه و سهام شرکت‌ها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
در روزهای اخیر، شرکت‌ها گزارش ۹ ماهه خوبی را روانه بازار کرده‌اند، بسیاری از این گزارش‌ها حکایت از رشد و سودآوری آنها دارد و همین عامل می‌تواند محرک خوبی برای رشد بازار سرمایه باشد. البته ارزش معاملات در حال حاضر، عدد قابل توجهی را نشان نمی‌دهد و هیجان خاصی در بازار دیده نمی‌شود. طبق اخبار به‌دست آمده، یکی از برنامه‌های دولت برای حمایت از بازار سرمایه، واقعی‌تر کردن متغیرهای بازار بوده که تجدید ارزش دارایی‌ها به این موضوع کمک کرده و قرار است در دوره کوتاه‌مدت، به منظور استفاده از مشوق‌های مالیاتی برای بحث تجدید ارزیابی دارایی‌ها، بسته پیشنهادی ارائه شود. البته فرآیند تجدید ارزیابی دارایی‌ها از نظر قانونی با مانع خاصی روبه‌رو نبوده و شرکت‌ها وارد فاز اجرایی شده‌اند که مجموع این اتفاقات می‌تواند منجر به رشد بازار و افزایش حجم معاملات در بازار شود.

* در رابطه با عملکرد ۲ ساله بیمه دانا بگویید؟
بیمه دانا به واسطه جذب پرتفوهای اقتصادی و سرمایه‌گذاری‌های هدفمندِ انجام شده، توانسته است رشد قابل توجهی را در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ رقم بزند که به روند تغییرات برخی از شاخص‌های تاثیرگذار اشاره خواهد شد. شرکت بیمه دانا در ۱۰ ماهه اول سال ۱۴۰۲ در شاخص تولید حق بیمه، نسبت به یک‌ساله ۱۴۰۰ حدود ۲۳۵ درصد رشد به ثبت رسانده است. طبق آمار استخراج شده از شاخص‌های عملکردی این شرکت منتهی به سال ۱۴۰۱ و ۱۰ ماهه ۱۴۰۲ و مقایسه آن با سال منتهی به ۱۴۰۰، نشانگر رشد کم‌سابقه بیمه دانا در شاخص تولید حق بیمه و تثبیت ۱۴ درصد از سهم بازار بیمه کشور در سال جاری است. این شرکت در سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ در شاخص تولید حق بیمه مبلغ ۸۶.۶۳۰.۰۰۰ میلیون ریال، در سال ۱۴۰۱ مبلغ ۲۰۶.۱۰۸.۰۰۰ میلیون ریال و در ۱۰ ماهه سال ۱۴۰۲ نیز ۲۹۰.۰۰۰.۰۰۰ میلیون ریال درآمد کسب کرده که حاکی از رشد ۲۳۵ درصدی ۱۰ ماهه امسال نسبت به سال ۱۴۰۰ است. بر اساس این گزارش، سهم بازار این شرکت در سال ۱۴۰۰ حدود ۷ درصد، در سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۱۲ درصد و در ۱۰ ماهه سال جاری نیز به ۱۴ درصد رسیده که نشان می‌دهد نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود ۸۱ درصد افزایش یافته است. نسبت خسارت نیز که در سال ۱۴۰۰ معادل ۷۷ درصد بود، در سال ۱۴۰۱ به ۵۲ درصد و در ۱۰ ماهه امسال نیز به ۵۳.۷ درصد کاهش یافته که در مجموع نسبت به سال ۱۴۰۰ چیزی در حدود ۳۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد. این در حالی است که ضریب خسارت سال ۱۴۰۰ حدود ۱۱۲ درصد، سال ۱۴۰۱ معادل ۷۹ درصد و ۱۰ ماهه سال ۱۴۰۲ نیز ۷۶ درصد گزارش شده که حاکی از کاهش ۳۲ درصدی ضریب خسارت نسبت به سال ۱۴۰۰ است.
بیمه دانا در حال حاضر با دارا بودن ۸۰ شعبه، ۲۲۸۴ کارمند و ۳۲۵۰ نماینده، با نرخ توانگری مالی ۱۱۰ درصد، به عنوان اولین شرکت بیمه خصوصی با ۵۰ سال سابقه در کشور، به فعالیت خود ادامه می‌دهد. گفتنی است، کل ذخایر این شرکت در ۱۰ ماهه امسال به رقم ۲۵۱.۴۷۹.۸۴۸ میلیون ریال رسیده که نسبت به سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۱۵۳ درصد افزایش نشان می‌دهد. بیمه دانا همچنین با سرانه تولید ۱۲۶.۹۷۰ میلیون ریال در سال جاری و با افزایش ۲۴۴ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰، علاوه بر حفظ بازار و دستیابی به رشد پایدار، موجب ارزش آفرینی و حفظ ارزش شرکت در صنعت بیمه و بازار بورس نیز شده است.
لازم به ذکر است که جمع دارایی‌های بیمه دانا در حال حاضر، ۳۶۱.۳۰۵.۵۷۳ میلیون ریال است که نسبت به سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۲۳۹ درصد رشد یافته است. با توجه به پیگیری‌های متعدد انجام شده در خصوص موضوعی که سال‌ها پیرامون شرکت بیمه دانا مورد بحث بوده و دعاوی مختلفی نیز در مورد آن مطرح شده بود، در سال ۱۴۰۱ به توافقات کارآمدی با ارتش جمهوری اسلامی ایران در خصوص زمین علی‌آباد دست یافتیم.

* در خصوص منابع فروش زمین به ارتش توضیح دهید؟
در همین راستا، فرآیند ارزش‌گذاری انجام و به میزان ۵.۳ همت در حساب مطالبات شرکت منظور و مقرر شد صورتجلسه‌ای در دو بند تنظیم شود که بند اول آن تصمیم‌گیری در خصوص متراژ و قیمت و بند دوم نیز در خصوص نحوه‌ کارسازی و پرداخت آن بود که قرار شد از بودجه و از محل ظرفیت‌های قانون بودجه سال ۱۴۰۱ و یا نهایتا از محل بودجه سال ۱۴۰۲ به حساب شرکت بیمه دانا کارسازی شود و پس از کارسازی، سند به نام وزارت دفاع و ارتش جمهوری اسلامی منتقل شود که این موضوع به توافق همگان رسید. ابتدا بند یک را اجرا و بند دو نیز جهت اجرا به مبادی ذیربط ارجاع گردید. البته به دلیل طولانی شدن فرآیند مکاتبات در نهادهای مختلف به بودجه سال ۱۴۰۱ نرسید، بنابراین موکول به سال ۱۴۰۲ شد و مقرر شد که از ظرفیت‌های قانونی سال ۱۴۰۲ پیگیری و کارسازی شود که طبق رایزنی‌های انجام شده، تاکنون محقق نگردیده است اما پیگیری‌ها از سوی دو طرف (بیمه دانا و وزارت دفاع) در حال انجام است.

* از پوشش‌ها و پرداخت‌های بیمه‌ای در رابطه با دانش‌آموزانِ حادثه تروریستی اخیر کرمان بگویید.
بیمه دانا درباره حادثه تروریستی اخیر در کرمان و شهادت تعدادی از هموطنان عزیزمان، مجددا ضمن محکوم‌ کردن این اتفاق ددمنشانه، حمایت کامل خود را از خانواده‌های داغدار و مجروحین این حادثه اعلام می‌کند. در همین خصوص، با توجه به گزارش‌های به‌دست آمده تا این لحظه، شهدای دانش‌آموز و معلمِ تحت پوشش، شامل ۲۶ نفر دانش‌آموز است که ۲۳ نفر از آنها ایرانی و ۳ نفر از اتباع غیرایرانی و ۲ نفر از آنها معلم و ۵۹ نفر نیز دارای مجروحیت‌های جزئی و عمیق هستند. بر اساس بررسی‌های به عمل آمده تاکنون، مبلغ ۸۹۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان به عنوان غرامت فوت پرداخت شده که پیش‌بینی می‌شود این عدد پس از اخذ اسناد و مدارک هزینه‌های پزشکی و نقص عضو، حداقل تا مبلغ ۳.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان افزایش یابد.

* وضعیت بیمه دانا را در بورس چگونه می‌بینید؟
با توجه به صورت مالی مربوط به مجمع ۲۹/۱۲/۱۴۰۱، سهم بیمه دانا دارای P/E برابر با ۱.۱۵، سود واقعی DPS برابر با ۳.۱۰۶، P/E برابر با ۱.۱۴ و ارزش بازار ۷ همت است که از همین‌رو جزو سهم‌های بزرگ و ارزشمند بازار محسوب می‌شود. در سال مالی اشاره شده، بازدهی دارایی‌ها (ROA) برابر با ۲۴.۷۹، درصد بازده سرمایه‌گذاری‌ها برابر با ۳۱۰.۶، بازدهی سرمایه (ROI) برابر با ۱۴۲.۴۲ و بازده سرمایه در گردش ۲۷۳.۶۶ با نسبت مالکانه ۱۹.۷۶ بوده است.

* از برنامه‌های آینده شرکت بگویید؟
برنامه‌ریزی لازم به منظور افزایش سرمایه از طریق وصول مطالبات مربوط به زمین‌های علی‌آباد و سود انباشته، فراهم شده است و به محض وصول آنها، اقدامات لازم صورت می‌پذیرد و نتیجه آن از طریق کدال به تمامی سهامداران بیمه دانا اطلاع‌رسانی خواهد شد. همچنین بیمه دانا افزایش سرمایه را از طریق تجدید ارزیابی دارایی‌ها در برنامه سال‌های آتی در صورتی که تمهیداتی مبنی بر سیاست مالیاتی قوانین بالادستی تصویب شود، دارد تا حقوق سهامداران عزیز محفوظ بماند، به طوری که همه‌ ذینفعان از منافع حاصله منتفع شوند./فارس

لینک کوتاه

http://bimeiha.ir/142198

کلیدواژه

بیمه

بیمه دانا

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها