سرمایه گذاری / شناسه خبر: 132013 / تاریخ انتشار : 1402/10/19 11:51
|

جذب سرمایه‌گذاران جدید با توسعه ابزارهای مالی

کارشناس بازار سرمایه گفت: با توسعه ابزارهای مالی می‌توان به حرفه‌ای‌تر شدن بازار سرمایه و جذب سرمایه‌گذاران جدید در این بازار کمک کرد.

بیمه ای ها /امیرعباس کریم‌زاده  با اشاره به ضرورت توسعه ابزارها بیان کرد: با توجه به وضعیت کسری بودجه و تامین مالی دولت از طریق انتشار اوراق در سال‌های اخیر، به نظر می‌رسد در حوزه اوراق بدهی تنوع‌بخشی نسبتاً خوبی صورت گرفته و ابزارهای بدهی موجود در بازار سرمایه، ابزارهای متنوعی هستند که می‌توانند به تامین مالی شرکت‌ها و دولت کمک کند.

وی با بیان این که نکته مغفول مانده، بحث توسعه ابزارهایی است که می‌تواند به دو طرفه شدن بازار کمک کند، گفت: از سال ۱۳۹۹ تاکنون که حجم معاملات فراز و فرود قابل توجهی داشته، شاهد خروج پول از بازار سرمایه‌ای بوده‌ایم؛ چرا که بازار سرمایه بازار دو طرفه‌ای نبوده تا هم در روندهای منفی و هم در روندهای مثبت بتواند معامله‌گران خاص خود را داشته باشد.

زمینه‌ساز ورود نقدینگی

کریم‌زاده ادامه داد: با توجه به تورم داخلی و خارجی و برابری نرخ ارزها، سیاست تثبیت نرخ ارز در بلندمدت جوابگو نیست و از طریق ابزارسازی در حجم گسترده از جمله توسعه اختیار خرید و اختیار فروش‌ها در نمادهای مختلف بازار(به شرط تشدید نظارت‌ها و جلوگیری از هرگونه دستکاری قیمت)، تجربه خوبی برای سرمایه‌گذاران رقم خورده و حتی اگر شاخص کل بورس صعودی نباشد، همین ابزارها می‌توانند زمینه‌ساز ورود نقدینگی به بازار سرمایه بوده و نقد شوندگی بازار را حفظ کند.

جذابیت ابزارها

کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: تنوع‌بخشی و توسعه ابزارهای مختلف در بازار سرمایه، علی‌الخصوص اوراق تبعی، طراحی و ارائه آپشن‌ها و ابزارهایی بر شاخص کل بورس یا قراردادهای فیوچر بر برخی صنایع یا محصولات خاص مثل گروه الفین یا اوره و... معاملات ابزارها را جذاب‌تر خواهد کرد.

وی در پایان گفت: در حال حاضر برخی ابزارها در بازار سرمایه تعریف و عرضه شده، اما این ابزارها عمق کافی و اثرگذاری لازم را ندارند. بنابراین، به نظر می‌رسد، با توسعه ابزارها بتوان به حرفه‌ای‌تر شدن بازار سرمایه و جذب سرمایه‌گذاران جدید در این بازار کمک کرد./ایسنا

لینک کوتاه

http://bimeiha.ir/132013

کلیدواژه

سرمایه بانک‌های دولتی

سرمایه‌گذاری

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار