اخبار بیمه / شناسه خبر: 121612 / تاریخ انتشار : 1402/7/17 11:29
|

عمر صندوق تامین ارز و مستغلات را بیشتر می‌کنیم/ریزش بورس موقتی است

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: در راستای حمایت از حقوق سرمایه گذاران تنوع بخشی به روش‌های سرمایه گذاری در دستور کار قرار گرفته و سعی بر این است عمر صندوق تامین ارز و املاک و مستغلات را بی

بیمه ای ها /مجید عشقی در نشست خبری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بر اساس ماده ۲ قانون وظیفه سازمان بورس حمایت از حقوق سهامداران است که بر این مبنا یک برنامه راهبردی تدوین شده و حمایت از حقوق سرمایه گذاران و ارتقای اثربخشی و کارایی نظارتی از جمله اهداف آن است.

وی افزود: در راستای حمایت از حقوق سرمایه گذاران تنوع بخشی به روش‌های سرمایه گذاری در دستور کار قرار گرفته و سعی بر این است عمر صندوق تامین ارز و املاک و مستغلات را بیشتر کنیم.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه ۳ صندوق اهرمی ۳۰ هزار میلیارد تومان پول جذب کردند، گفت: یکی از ابزارهای سرمایه گذاری در مسکن اصلاح پیش فروش متری بوده که بعنوان دستورالعمل راه اندازی سلف تمام اقدامات مربوط به آن انجام شده است، این برنامه یک هفته روی سایت قرار دارد و تا هفته آینده جمع بندی و نهایی و در اولین جلسه هیات مدیره تصویب و اجرا می‌شود.

وی در ادامه از تصویب دستورالعمل سلف مسکن یا فروش متری مسکن در آینده نزدیک خبر داد و گفت: سال گذشته ۳۶ میلیون نفر و در ۶ ماه ابتدایی امسال تا کنون ۱۲ میلیون نفر سودهای رسوبی خود را دریافت کرده‌اند و میزان سودهای رسوبی کاهش چشمگیری داشته‌اند.

وی گفت: افزایش کیفیت خدمات سرمایه‌گذاران بود، در دو سال گذشته حدود ۲۰۶ مجوز برای نهادهای مالی صادر شده است و تعداد این نهادها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری به بیش از ۱۰۰۰ شرکت رسیده و تعداد صندوقهای سرمایه‌گذاری نیز به بالای ۴۰۰ صندوق رسید.

عشقی با اشاره به برداشته شدن صف‌های طولانی پیش روی سرمایه‌گذاران و شرکت‌های سرمایه‌گذاری برای دریافت مجوز، تاکید کرد: سازمان بورس همواره جزو دستگاه‌های پیش رو در زمینه اتصال به درگاه صدور مجوزهای دولت بود. هم‌چنین در زمینه حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران از سال ۱۴۰۱ همه سودها از طریق سجام انجام می‌شود و نیازی به انجام این کار از طریق بانک‌ها نیست.

وی بیان داشت: بیش از ۳۶ میلیون نفر سودهای رسوبی در سال گذشته و در شش ماهه نخست امسال بیش از ۱۲ میلیون نفر سود رسوبی‌‌شان را دریافت کرده‌اند. از سوی دیگر شاهد کاهش مدت زمان واریز سود سهامداران از هشت ماه به چهار ماه هستیم.

وی با اشاره به ارتقای اثر بخشی و کارایی نظام نظارتی به عنوان دومین هدف به روز رسانی برنامه راهبردی گفت: در راستای اجرای بند ج ماده ۳۶ قانون احکام دائمی کشور پس از ۱۳ سال به زودی تخلفات مدیران بازار سرمایه با شفافیت افشا خواهد شد. همچنین در این زمینه و در جهت سوت زنی رسانه‌ها و برای افزایش نظارت بر بازار سرمایه پاداش نقدی در نظر گرفته و به دنبال افزایش آن هستیم.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تسهیل‌گری تامین مالی، تشکیل سرمایه و مدیریت ریسک را یکی دیگر از اهداف به روز رسانی برنامه راهبردی سازمان دانست و افزود: در این راستا به دنبال افزایش روند انتشار اوراق تامین مالی بخش غیردولتی هستیم و همچنین تا الان ۱۷۰ هزار میلیارد تومان مجوز افزایش سرمایه صادر شده و امیدواریم مجموع افزایش سرمایه و اوراق تا پایان امسال ۷۵۰ تا ۸۰۰ هزار میلیارد تومان برسد.

وی در پاسخ به سوالی در مورد ‌پنیک و تعطیلی بخش عمده بازار تصریح کرد: در ۳ ماه گذشته پنیک نداشتیم یک پنیک در اردیبهشت و یه پنیک هم در آبان سال گذشته رخ داد.

عشقی درباره درگیری هایروز گذشته در فلسطین و تاثیر آن بر بازار سرمایه گفت: تاثیر بحث سیاسی روی بازار واقعی نیست و بیشتر روانی است در این رابطه نقش بازارگردان‌ها پررنگ می شود هرچند اتفاقات سیاسی اثرگذار بوده اما صف فروش چندانی نداشتیم. زیرا در این مواقع سرمایه گذاران بزرگ و صندوق‌ها و حقوقی‌ها دست به کار می‌شوند.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه وقایع دیروز منجر به این نشد که فروشنده جدی داشته باشیم، خاطرنشان کرد: به خاطر دلهره پنیک ایجاد شده و جدی نیست.

وی تاکید کرد: سهامداران عجله نکنند و سهام خود را از دست ندهند این مسئله مستمر نخواهد بود و تنها فرصتی برای خرید سهامداران بزرگ است.

وی با یادآوری اینکه شرایط بوجود آمده در بازار در پی درگیری رژیم صهیونیستی و فلسطین موقتی است و برطرف خواهد شد، بیان داشت: نیاز به تعطیلی بازار نخواهد بود و در جلسات هیات مدیره بررسی می شود.

وی در ادامه گفت: صندوق توسعه بازار بر اساس رویه‌ای که دارد منابع را مانند منابع خودش سرمایه‌گذاری می‌کند و در این مدت هم تغییری در استراتژی این صندوق ایجاد نشده و اگر نیاز باشد مجدد تامین مالی را از بازار انجام خواهد داد.

عشقی درباره اینکه چرا همچنان مجامع پخش آنلاین ندارند یا در پلتفرم‌های فیلتر شده برگزار می‌شود، این روزها بورس چرا حال خوبی ندارد، اظهار داشت: درباره مجامع باید گفت که با کمک رسانه ها باید بخش ناشران سازمان باید به این موضوع رسیدگی کند و در پلتفرم‌هایی پخش آنلاین شود که قابلیت دسترسی راحت داشته باشد. درباره بازار سرمایه حال و روز خیلی خوبی ندارد اما مثبت یا منفی بودن بازار به سازمان ارتباطی ندارد و در این زمینه و مثبت شدن بازار وظیفه‌ای نداریم و باید ابزارهای مختلفی را ایجاد کنیم.

وی یادآور شد: از آنجا که بعد از تحمل تورم‌های بالا برخی از این اتفاقات در بازار سرمایه قابل پیش بینی بود اما این شرایط گذراست و با توجه به اقدامات اصلاحی که انجام شده، امیدواریم به مرور اعتماد به بازار برگردد.

رییس سازمان بورس تصریح کرد: درباره انتشار اوراق به میزانی که در قانون بودجه آمده اتفاق خواهد افتاد، بنابراین پیش بینی خاصی در این زمینه انجام نمی‌دهد و خریدار این اوراق هم عمدتا بخش بانکی، بیمه و غیره است.

عشقی ادامه داد: درباره طرح سازمان ناظر حسابرسان نیز باید گفت که نحوه تهیه این گزارش‌ها برای سازمان بورس اهمیت ویژه‌ای دارد و نظرات خودمان را درباره این قانون به مجلس داده‌ایم تا ارتقای جایگاه حرفه‌ای حسابرسی را شاهد باشیم و گزارشات متقن و معتبر از حسابرسان و مجموعه‌های حسابرسی منتشر شود.

وی درباره نحوه و جزئیات پرداخت سود سهام عدالت گفت: سود سهام عدالت با توجه به اینکه شرکت‌ها به صورت تدریجی این کار را انجام می دهند اختلاف چند ماهه را شاهد هستیم و هنوز نهایی نشده است، اما احتمالا در تاریخ‌های مشابه سال گذشته، سود سهام عدالت پرداخت خواهد شد.

وی درباره عرضه خودرو در بورس نیز گفت: فعلا برنامه‌ای برای عرضه خودرو در بورس وجود ندارد و به نظر می‌رسد با توجه به تعهدات خودروسازان در سامانه یکپارچه تا یکسال و نیم آینده فعلا برنامه جدیدی برای عرضه بورسی وجود ندارد، اما اگر خودروسازان بخواهند این کار را انجام دهند مشکلی برای آن نداریم.

وی ادامه داد: ما به عنوان بازار سرمایه این آمادگی را داریم در راستای قانون جهش تولید مسکن به تامین مصالح ساختمانی کمک کنیم تا با قیمت‌های پایه یا قیمت‌هایی که منطقی باشد این کار را انجام دهیم. چرا که مسئله مسکن حمایتی ادامه دار خواهد بود و به محض اینکه میزان تقاضا اعلام شود آمادگی آن را داریم. قانون در حال حاضر مجلس در شش ماه پایانی خودش است و با توجه به تعدد طرح‌ها و لوایحی که در دست بررسی بوده، سخت است که امسال اصلاح قانون بازار سرمایه به تصویب برسد و امیدواریم که این اتفاق هر چه سریع تر اتفاق بیفتد.

وی در ادامه با بیان اینکه برنامه افزایش سرمایه شرکتها و عرضه اوراق در سال جاری به ۷۵۰  خواهد رسید که یک رکورد مناسب ارزیابی می شود، گفت:  در خصوص طرح چالش بحث سهم ۱۵ درصدی بازار سرمایه در تامین سرمایه بعضاً به غلط این طور عنوان میشود که اگر کل تامین مالی یک ساله اخیر در اقتصاد حدود ۵ هزار  همت باشد ۷۰۰ همت  از طریق بورس و مابقی توسط بانکها تامین مالی شده است. البته این مقایسه درستی نیست.

وی ادامه داد: برآورد ما این است که۳۰ درصد  تامین مالی اقتصاد توسط بازار سرمایه انجام می شود زیرا  تامین مالی در بورس از طریق عرضه اوراق مشارکت یا افزایش سرمایه به روش آورده نقدی از جنس fresh money است  اما بخش مهمی از تامین مالی بانکها مربوط به استمهال تسهیلات قبلی است و عملا پول جدیدی وارد شرکتها نمی شود، اگر این موضوع لحاظ شود و سهم پرداخت تسهیلات برای استمهال وام‌های قبلی کسر شود عملا مشخص  می‌شود که سهم تامین مالی بازار سرمایه ۳۰ درصد است.

عشقی درباره نشر اطلاعات گفت: برخی مسائل را نمی‌توان گفت اما همین برخوردهای انضباطی لازم که صورت گرفت از جمله این اقدامات است. همچنین اقدامات دیگری در راستای اعمال محدودیت‌های شدید برای پرسنلی که دسترسی به این اطلاعات دارند، انجام داده‌ایم.

وی همچنین در پاسخ به اظهارات اخیر مدیرعامل بانک رسالت توضیح داد: اولا باید بین شرکت‌های پذیرش شده و آنهایی که صرفا در بازار پایه قرار دارند، تفاوت قائل شد و مسئله دوم است که هر شرکتی در قبال سهامداران خودش باید پاسخگو باشد و مدیریت شرکت مسئول است که به سهامداران خود پاسخ بدهد و اگر این شرکت پذیرش شده بود با شدت بیشتری برخورد خواهیم کرد و به این مجموعه هم تذکر خواهیم داد.

وی درباره سیمان و فولاد گفت: با وجود خروج برخی محصولات از بورس کالا اما بورس کالا جایگاهش روز به روز ارتقا پیدا کرده است. ممکن است اتفاقی رخ بدهد که تولید کالایی کاهش یابد و قیمت آن افزایش یابد اما این مسئله ارتباطی به بورس کالا ندارد یا ممکن است با افزایش تقاضا به صورت کاذب نیز همین مشکل به وجود آید. البته بورس کالا روز به روز رونق گرفته و البته آمادگی رفع و حل نواقصی احتمالی موجود در بورس کالا را داریم.

عشقی افزود: در تابستان ۱۴۰۰ تولید سیمان به شدت افت کرد و  در پی آن قیمت سیمان به شدت افزایش یافت که این تغییرات به بورس کالا مرتبط نیست، مسیر بورس کالا ادامه خواهد داشت و برای اصلاح ایرادات آماده هستیم.

بنا بر گزارش ایلنا، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در ابتدای مراسم امروز زنگ هفته جهانی سرمایه‌گذار را به صدا در آورد و گفت: بین اعضای سازمان بین المللی کمیسیون های اوراق بهادار است. همه نهادهای ناظر جهان در این سازمان عضو هستند و ایران نیز از سال ۲۰۱۸ پس از لغو ۱۲ ساله عضویت، بار دیگر به این بخش پیوست.

وی افزود: هر ساله مجامع عمومی همراه دوره های آموزشی کمپینی را راه اندازی می کنند و هر کشوری شعاری را در نظر می گیرد که امسال بر اساس محورهای تاب آوری سرمایه گذار و داده‌های رمزنگاری شده در نظر گرفته شده است.

عشقی خاطرنشان کرد: امسال هفتمین دوره برگزاری کمپین جهانی سرمایه‌گذار با راهبری ISCO  بوده و سومین بار است که سازمان بورس و اوراق بهادار ایران در کمپین شرکت می‌کند.

وی بیان داشت: شعار ایران برای این کمپین با عنوان سرمایه‌ گذار آگاه درک درستی از رفتار انواع دارایی در شرایط تورمی پایدار داشته و از تاثیر تورم بر میزان جذابیت آنها مطلع است، انتخاب شد.

رئیس سازمان بورس با بیان اینکه آگاهی‌ رسانی و آموزش به سرمایه‌ گذار خرد برای انتخاب استراتژی مناسب علت انتخاب این شعار است، گفت: این شعار در شرایطی که سرمایه‌گذاری در بورس به دلیل تغییرات ناگهانی قیمت دارایی‌ها در بازار اوراق بهادار، سرمایه‌گذار را در مواجهه با ریسک‌های جدی مالی قرار می‌دهد، مناسب دیده شد./ایلنا

لینک کوتاه

http://bimeiha.ir/121612

کلیدواژه

عمر صندوق تامین ارز

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها