اخبار بیمه / شناسه خبر: 10271 / تاریخ انتشار : 1399/7/29 12:05
|

ریزش دلار قطعی است و به زودی اتفاق خواهد افتاد

برخی از افراد سودجو و نوسان‌گیر و بعضی از نهاد‌های دولتی، اقتصاد کشور را به انتخابات آمریکا و شخص ترامپ گره زده‌اند؛ به نظر می‌رسد تمام سعی این افراد این است ...

بیمه ای ها /برخی از افراد سودجو و نوسان‌گیر و بعضی از نهاد‌های دولتی، اقتصاد کشور را به انتخابات آمریکا و شخص ترامپ گره زده‌اند؛ به نظر می‌رسد تمام سعی این افراد این است که در روز‌های منتهی به انتخابات آمریکا تا می‌توانند دلار‌های گران خود را به مردم بفروشند.
احسان سلطانی؛ کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگویی با اشاره به ناپایداری نرخ ارز گفت: نرخ دلار قطعا با ریزش رو‌برو خواهد شد. وی با تشریح دلایل این کاهش قیمت ادامه داد: دلایل گوناگونی وجود دارد که همه آن‌ها حاکی از قیمت غیرواقعی دلار در شرایط فعلی هستند. به عنوان مثال بر اساس رابطه نرخ تورم و دلار می‌توان محاسبه کرد که نرخ دلار باید نزدیک به ۱۱ هزار تومان باشد؛ از طرف دیگر اگر ما در سال‌های گذشته سالانه نزدیک به ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد ارزی داشتیم، در حال حاضر این درآمد‌ها به ۳۰ میلیارد تومان کاهش یافته است و در کنار این مسئله قدرت خرید مردم به کمتر از نصف رسیده است. سلطانی در ادامه افزود: با وجود این دلایل نرخ دلار می‌بایست تنها ۲ الی ۳ برابر افزایش یابد و افزایش ۸ برابری کاملا غیر منطقی است. از طرف دیگر میانگین درآمد مردم در سه سال گذشته ۲ برابر شده است و حتی این رقم نیز از نظر علمی با افزایش ۸ برابر نرخ ارز مطابقت ندارد. نرخ فعلی دلار غیر واقعی است این کارشناس اقتصادی با انتقاد از افرادی که رشد نقدینگی را عامل افزایش نرخ ارز می‌دانند گفت: در حال حاضر نقدینگی کشور ۹۰ میلیارد دلار بوده و این رقم یک چهارم نقدینگی در سه سال گذشته است. این در حالی است که در دوران تحریم‌های سال‌های گذشته نقدینگی نزدیک به ۲۰۰ میلیارد دلار بود. سلطانی با اشاره به نقش عوامل سیاسی بر افزایش نرخ دلار گفت ادامه داد: برخی از افراد سودجو و نوسان‌گیر و بعضی از نهاد‌های دولتی، اقتصاد کشور را به انتخابات آمریکا و شخص ترامپ گره زده‌اند؛ به نظر می‌رسد تمام سعی این افراد این است که در روز‌های منتهی به انتخابات آمریکا تا می‌توانند دلار‌های گران خود را به مردم بفروشند. قیمت دلار با وجود پیروزی ترامپ نیز کاهش می‌یابد وی افزود: با توجه به شواهد موجود احتمال برنده شدن ترامپ کاهش یافته است و حتی در صورت انتخاب مجدد وی، قیمت دلار کاهش خواهد یافت؛ متأسفانه در این بین برخی از تحلیل‌گران با ارسال سیگنال‌های غلط در مورد کاهش ارزش پول ملی، مردم را به خرید دلار تشویق کردند و این اتفاق در حالی رخ داد که دولت هیچ اقدامی برای حفظ ارزش پول ملی انجام نداد. این کارشناس اقتصادی با اشاره به غیر منطقی بودن نرخ فعلی ارز گفت: در زمان جنگ تحمیلی و حوادث تاریخی دیگر مانند جنگ جهانی دوم و یا ملی شدن صنعت نفت، ارزش پول ملی ایران به میزان سه سال اخیر کاهش نیافته است؛ بررسی تاریخی ۴۰۰ سال برابری نرخ ارز ما نشان می‌دهد که قیمت‌های فعلی ارز خارجی غیر واقعی است. لزوم برخورد با دلالان معاملات فردایی سلطانی در پایان گفت: نهاد‌های نظارتی می‌بایست با رشد بی رویه نرخ ارز مقابله کنند. متأسفانه بعضی از مقامات دولتی جلوتر از ترامپ حرکت کرده و بر طبل بی ارزش شدن پول ملی می‌کوبند و فضا را برای دلالان، سودجویان بازار ارز محیا کردند. بسیاری از فعالان بازار معتقدند که التهابات فعلی بازار ارز و افزایش بی‌ترمز نرخ دلار ریشه در فعالیت دلالان و معاملات شبانه دارد. به طوریکه برخی سودجویان با اعلام قیمت دلار و سایر ارز‌ها در ساعت‌ها و روز‌هایی که صرافی‌ها و فعالان رسمی بازار ارز تعطیل بوده و فعالیتی ندارند، نرخ ارز را به طور کاذب افزایش می‌دهند. از طرف دیگر با توجه به کاهش احتمال پیروزی ترامپ در انتخابات پیش رو ایالات متحده آمریکا و همچنین اقدامات بانک مرکزی برای آزادسازی منابع مسدود شده و ایجاد ثبات در بازار ارز به نظر می‌رسد، نرخ‌های فعلی به شدت شکننده بوده و بعد از مدتی با ریزش قیمت دلار مواجه خواهیم بود.

 

لینک کوتاه

http://bimeiha.ir/10271

کلیدواژه

احسان سلطانی

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها