اخبار بیمه / شناسه خبر: 101504 / تاریخ انتشار : 1402/2/31 19:03
|

عقب‌نشینی شبانه بازار غیررسمی ارز در مقابل افزایش اختیارات بانک مرکزی/‌ آرامش به بازارهای مالی برمی‌گردد

با اعلام خبر افزایش اختیارات بانک مرکزی در زمینه مدیریت بازار ارز، دلار غیررسمی، شبانه دچار کاهش قیمت شد و در آستانه ورود به کانال پایین‌تر قرار گرفت.

بیمه ای ها /بازار ارز در روزهای گذشته درمعرض خبرهایی قرار گرفته است که هر یک می‌تواند منجر به کاهش قیمت ارز در این بازار شود؛ خبر توافقات جدید در حوزه ارزی و پولی، خبر تاسیس دومین بانک روسی در ایران، خبر سفر قریب الوقوع پادشاه عمان به کشورمان و در آخر هم افزایش اختیارات بانک مرکزی در حوزه مدیریت بازار ارز، ‌ افت قیمت دلار در بازار غیررسمی را تسریع کرده است.

‌البته ثبت نام خودرو در طرح یکپارچه نیز یکی از دلایل افت قیمت دلار بوده است. بلوکه شدن مبلغ یک صد میلیون تومان در حساب متقاضیان، بخش قابل توجهی از نقدینگی ورودی به بازار ارز را سرکوب کرده است؛ همچنان بازار سرمایه مهمترین رقیب بازار ارز تلقی شده و در صورتی که این بازار روندی متعادل به خود بگیرد می تواند نقدینگی بیشتری را جذب کند.

* دلار در آستانه ورود به کانال 40 هزار تومانی

طبق بررسی های میدانی انجام شده، قیمت دلار در بازار آزاد در آستانه ورود به کانال 40 هزار تومانی قرار دارد و دلالان ارزی در تلاش هستند از این اتفاق جلوگیری کنند. افزایش عرضه ارز در قیمت های 50 هزار تومانی در معاملات دیروز بازار غیررسمی نشان از این اتفاق دارد. البته خریداری برای دلارهای عرضه شده وجود نداشته و همین موضوع منجر به نرخ گذاری های پایین تر شده است.

روز پنجشنبه هفته گذشته و‌ روز شنبه هفته جاری، دلار تهران پایین‌ترین قیمت معاملاتی خود در یک ماه گذشته را تجربه کرد، انتظارات از بازار ارز، به شدت کاهشی شده است و همین موضوع نیز فروشندگان و خریداران بازار را به معامله وادار نمی کند.

با اعلام خبر افزایش اختیارات بانک مرکزی در زمینه مدیریت بازار ارز، یک شوک جدید به این بازار وارد شد و دلار، شبانه دچار کاهش قیمت شد و در آستانه ورود به کانال پایین تر قرار گرفت.

* افزایش نرخ دلار هرات در پی تنش آبی ایران و افغانستان

نرخ دلار در سه هفته گذشته در بازار هرات نزولی بوده و یک روند کاهشی برای خود ساخته بود، نرخ دلار هرات در بازار شنبه با 51 هزار و 200 تومان شروع کرد و بعد از یک کاهش و سرک کشیدن به کانال 50 هزار تومانی، برگشت و با افزایش، دوباره خط روند نزولی سه هفته خودش را شکست و تا 51 هزار و 400 تومان هم افزایشی شد. ولی نتوانست بالای آن تثبیت دهد. از نظر معامله‌گران این کاهش از 51 هزار و 400 تومان تا زیر 51، پولبک به خط روند شکسته شده بوده است.

کارشناسان بازار ارز معتقدند، در صورت تثبیت بالای خط روند نزولی می‌توانیم شاهد بیشتر شدن خریدار و افزایش قیمت تا 52 هزار تومان باشیم. اگر این مرز هم بشکند دلار سطح مقاومتی مهم 52 هزار و 200 تومان را سر راه دارد که عبور از این نقطه شرط صعود بازار است. این دسته می‌گویند اگر این اهداف نشکند دوباره بازار نزولی می‌شود و توان کاهش تا کف 49 هزار و 800 تومان را دارد. اگر این سد مهم اردیبهشت هم شکسته شود با فشار فروش می‌توانیم وارد دامنه 40 هزار تومانی نیز بشویم.

* قیمت‌های کاذب و غیرواقعی در کانال های نرخ گذاری

در بازار هرات اتفاقات جالبی رخ داده است، یک نکته اینکه نرخ فردایی از نقدی شنبه فاصله گرفت،یک عده می‌گویند این اتفاق بخاطر آخر برج و کمبود نقدینگی در بازار است، نکته دوم در بازار هرات، کانال‌های نرخ‌دهی در روز شنبه نرخ پرت 54 هزار را سیگنال کرده بودند. طی معاملات دیروز، نرخ پس‌فردایی برای دلار هرات 51 هزار و 600 تومان گفته شده است. یعنی معامله گران نیز از کاهش نرخ ارز در بازار تقریبا مطمئن هستند.

البته تنش آبی میان ایران و افغانستان می تواند منجر به واگرایی دلار هرات با دلار تهران شود. طبق این تحلیل اگر سطح تنش زیاد شود می‌توانیم شاهد نوسان در بازار هرات باشیم و به طبع آن در بازار اسکناس داخل این اتفاق بیفتد.

* حباب درهم و تاثیر بر قیمت دلار

قیمت دلار در هفته قبل نزولی بوده است، ولی بررسی حباب درهم امارات و میانگین آن نشان می‌دهد که میانگین حباب درهم در دو هفته متوالی صعودی شده است. این در حالی است که روند قیمت دلار در این مدت نزولی بوده است.

واگرایی به وجود آمده میان حباب درهم و دلار تهران در نزدیکی محدوده حمایتی قیمت دلار نشان می‌دهد در صورتی که این واگرایی ادامه پیدا کند و معامله‌گران درهم در برابر کاهش قیمت بیشتر مقاومت کنند، می‌توانند روند کاهش قیمت دلار در تهران را متوقف کنند.

معامله‌گران درهم متقاضیان بنیادی بازار ارز هستند که بر روی قیمت دلار تهران اثر زیادی دارند. در صورتی که درهم با سرعت بیشتری نسبت به دلار تهران کاهش پیدا کند و در محدوده‌های پایین‌تر تثبیت شود، دلار تهران سیگنال نزولی را از جانب درهم دریافت خواهد کرد؛ به همین خاطر بررسی رفتار درهم در این محدوده‌ها مهم است.

* کدام بازارها توان جذب نقدینگی را دارند؟

صادق محبی، کارشناس اقتصادی ، درباره روند نرخ ها در بازار ارز و طلا، گفت: علاوه بر حجم نقدینگی، بازار ارز مهمان دو متغیر جدید شده است. نخست اختلاف ایران و طالبان بر سر حق‌آبه هیرمند و دوم، سهمیه برق صنایع فولاد و سیمان؛ با‌ پیش‌بینی اینکه حجم نقدینگی در پایان اردیبهشت به 6500 همت خواهد رسید، معتقدم باید منتظر ماند و دید این نقدینگی جذب کدام بازار می شود. ثبت نام خودرو بخشی از این نقدینگی را جمع خواهد کرد. اما بازارهای موازی نیز تشنه دریافت پول های سرگردان هستند.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: از نگاه بازار با سهمیه‌بندی برق صنایع فولاد و سیمان شاهد کاهش تولید در این دو صنعت خواهیم بود که در واقعیت چنین اتفاقی نمی افتد. عده ای با بیان مسائل خلاف واقع به دنبال افزایش منافع خود هستند. بیان کاهش تولید این صنایع و کاهش صادرات و به تبع آن افت ورود ارز به کشور طی سال های گذشته و با قطعی برق صنایع رخ نداده و این موضوع یک مغالطه برای اهداف دیگر است.

محبی تصریح کرد: با اقدامات بانک مرکزی و با افزایش اختیارات این بانک، باید شاهد آرامش بیشتر در بازار ارز، طلا و سکه باشیم. البته باید منتظر بمانیم تا مشخص شود نقدینگی موجود به سمت کدام بازار حرکت می کند. با توجه به اینکه بازار سرمایه در هفته های قبل عملکرد بهتری از بازار ارز داشته، می توان امیدوار بود پول وارد این بازار شود و بازارهای موازی ارز و طلا نیز با کاهش قیمت روبرو شوند.

بنابراین گزارش، به نظر می رسد بازارهای مالی در کشور به یک آرامش رسیده‌اند و نوسان‌های گسترده و با دامنه زیاد از این بازارها رخت بسته و کارشناسان و فعالان این بازارها می‌توانند بدون نگرانی به انجام تحلیل و معامله دست بزنند؛ پیش‌بینی‌پذیر شدن اقتصاد کشور و مخصوصا بازارهای مالی می تواند در تحقق شعار سال یعنی مهار تورم به شدت کمک کننده باشد./فارس

لینک کوتاه

http://bimeiha.ir/101504

کلیدواژه

اختیارات بانک مرکزی

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها