اخبار بیمه / شناسه خبر: 81155 / تاریخ انتشار : 1401/6/13 16:46
|

منع کارگزاری‌ها از تولید محتوا در فضای مجازی موثر خواهد بود؟

مدیریت نظارت بر کارگزاران، سی‌ام مرداد در نامه ای خطاب به کانون کارگزاران، ارائه هر گونه مشاوره سرمایه گذاری از سوی کارگزاری ها را بدون مجوز ممنوع کرد...

بیمه ای ها /مدیریت نظارت بر کارگزاران، سی‌ام مرداد در نامه ای خطاب به کانون کارگزاران، ارائه هر گونه مشاوره سرمایه گذاری از سوی کارگزاری ها را بدون مجوز ممنوع کرد؛ این ممنوعیت شامل تولید محتواهایی تحت عناوینی همچون «تحلیل» و «سبد پیشنهادی روزانه/هفتگی» از طریق تارنما و شبکه های مجازی وابسته به کارگزاری ها و سایر رسانه‌ها می شود. اما آیا ایجاد چنین محدودیتی کارایی لازم را خواهد داشت.

 بر اساس نامه اواخر مرداد ماه امسال مدیریت نظارت بر کارگزاران سازمان بورس، شرکت‌های کارگزاری بدون داشتن مجوز از سازمان بورس حق مشاوره سرمایه گذاری ندارند. همچنین در این نامه که خطاب به کانون کارگزاران نوشته شده است، شرکت‌های کارگزاری نباید از طریق تارنما و شبکه های مجازی وابسته به خود یا سایر رسانه‌های بورسی و اقتصادی تحت عناوین مختلف از قبیل «تحلیل»، «سبد پیشنهادی روزانه/هفتگی» و غیره اقدام نماید.

با این وجود به نظر می رسد که این رویکرد چند ابهام و ایراد دارد؛ اول اینکه بر اساس اطلاعات منتشر شده در سایت سازمان بورس، اغلب کارگزاری های بزرگ کشور دارای شرکت‌های زیر مجموعه ای هستند که مجوز سرمایه گذاری دارند. بنابراین می توان بیان کرد که این نامه مشمول این کارگزاری ها که سهم بالایی از معامله گران و مخاطبان را به خود اختصاص می دهد، نمی شود. از سوی دیگر،‌تاسیس یک شرکت مشاوره سرمایه گذاری با حداقل سرمایه برای کارگزاری‌ها میسر خواهد بود.

مسئله دوم این است که ایجاد منع قانونی برای کارگزاری‌ها که حداقل اصول سرمایه گذاری را رعایت می‌کنند، برای ارائه چنین خدماتی منجر می شود تولید محتوای این چنینی به سمت کانال‌های غیر رسمی در فضای مجازی برود؛ کانال‌های و صفحاتی که توسط افراد نامشخص اداره شده و هیچ اطلاعی در خصوص دانش آن‌ها وجود ندارد. در حقیقت منع کارگزاری‌ها از ارائه چنین مطالبی، تقاضا برای آن را کاهش نمی دهد،‌بلکه باعث می شود که افرادی که به دنبال محتواهای این چنینی هستند،‌ به سمت افراد ناشناخته بروند. تجربه دو سال گذشته نشان داده است که چنین کانال‌های غیر رسمی که تحت عناوینی همچون سیگنال های طلایی مطرح شدند،‌ چه آسیب‌های جدی را به بدنه بازار وارد کردند.

به طور کلی تجربه سال‌های گذشته نشان داده است که ایجاد ممنوعیت‌ها تنها بر ابعاد مشکلات افزوده است و افراد را به سمت بخش تاریک و نامشخص تولید محتوای بورس کشانده است./اقتصاد آنلاین

لینک کوتاه

http://bimeiha.ir/81155

کلیدواژه

منع کارگزاری‌ها

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها