اخبار بیمه / شناسه خبر: 121576 / تاریخ انتشار : 1402/4/31 13:55
|

نیاز مبرم صنعت بیمه و سلامت به دیجیتالی شدن

مدیرعامل ازکی: سهم بیمه آنلاین در ایران تنها دو تا سه‌درصد است

بیمه ای ها /در دومین روز همایش فرصت‌‌‌های ایران در عصر دیجیتال پنل‌‌‌هایی برای بررسی راهکارهای دیجیتال جهت ارتقای سلامت و بهره‌‌‌گیری از حوزه دیجیتال در صنعت بیمه برگزار شد. مدیرعامل ازکی در پنلی با عنوان «به ساحل نرسیدیم و خطر نزدیک است» اظهار کرد در حالی سهم بیمه آنلاین در ایران دو تا سه‌درصد است که این سهم در ترکیه به عددی در حد ۱۰ تا ۱۵‌درصد رسیده است.

در ادامه این پنل فعالان حوزه اظهار کردند امیدوارند صنعت بیمه هرچه زودتر به سمت دیجیتالی شدن حرکت کند. آنها معتقدند که منفعت دیجیتالی شدن بیمه به‌‌‌طور مستقیم به افراد خواهد رسید. در ادامه این همایش پنلی درباره حوزه سلامت برگزار شد. فعالان حوزه سلامت در این پنل اعلام کردند که دیجیتالی شدن این صنعت ۲۰‌درصد صرفه‌‌‌جویی در هزینه‌‌‌ها را با خود به‌‌‌همراه دارد. آنها می‌‌‌گویند که دیگر بودجه‌‌‌ای برای حوزه سلامت وجود ندارد؛ در نتیجه اگر بخواهند منابعی را وارد این حوزه کنند باید از امنیت یا آموزش خرج کنند. به همین دلیل راهی به‌‌‌جز رو آوردن به فناوری‌‌‌های جدید و حوزه دیجیتال وجود ندارد.

مدیریت ریسک؛ نیاز اصلی صنعت بیمه

روز دوشنبه گذشته پنلی با عنوان «به ساحل نرسیدیم و خطر نزدیک است» در اولین همایش فرصت‌‌‌های ایران در عصر دیجیتال برگزار شد. در این پنل فعالان حوزه به موضوع بهره‌‌‌گیری از حوزه دیجیتال در صنعت بیمه پرداختند. در ابتدای پنل فرشاد فاطمی عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف درباره صنعت بیمه و دیجیتالی شدن آن گفت: «بیمه خصوصیتی مانند سایر صنایع مالی دارد و شدیدا تنظیم شده است، پس این موضوع بسیار مهم است که مطمئن باشیم تنظیم‌کننده در حالی که به منافع آحاد جامعه توجه می‌کند، مواردی  را هم که از نظر قانون‌گذاری مورد نظر است به ترتیب مناسبی پوشش دهد.»

او در ادامه گفت: «به نظر می‌رسد صنعت بیمه کمی دیرتر از سایر صنایع، مانند صنعت بانکی برای دیجیتالی شدن اقدام کرده است. با این حال امیدوار هستیم که صحبت‌‌‌هایی از این دست موجب سرعت‌بخشی به ارتباط میان صنعت بیمه و دیجیتالی شدن شود.»

در ادامه پنل محمود اسعد‌سامانی صاحب‌نظر مدیریت ریسک در مورد روندهای جهانی استفاده از داده و هوش مصنوعی در صنعت بیمه گفت: «از ابتدا بحث فروش بیمه و تامین مالی مهم‌ترین وظیفه شرکت‌های بیمه بوده است. این دو دستورالعمل در سراسر دنیا وظیفه شرکت‌های بیمه است. اما ضلع سوم دیگری نیز به شرکت‌های بیمه اضافه شده و آن کاهش و تقلیل ریسک است. الزامات تضمین کیفیت و کاهش ریسک به ماموریت شرکت‌های بیمه اضافه شده و اتفاقاتی خوب و نوآورانه را در شرکت‌های بیمه رقم زده‌‌‌اند. من پیشنهاد می‌‌‌کنم شرکت‌های بیمه عنوان مدیریت ریسک را به اسامی شرکت‌های بیمه اضافه کنند.» او همچنین اضافه کرد: «در حال حاضر شرکت‌های بیمه باید با استفاده از هوش مصنوعی و اینترنت اشیا فعالیت‌‌‌های نوآورانه را انجام دهند.»

حامد ولی‌‌‌پوری مدیرعامل ازکی نیز در دومین روز همایش فرصت‌‌‌های ایران در عصر دیجیتال در پنلی با عنوان «به ساحل نرسیدیم و خطر نزدیک است» در ابتدای صحبت‌‌‌های خود با اشاره به زنجیره ارزش صنعت بیمه گفت: «زنجیره صنعت بیمه دارای سه حلقه اصلی است که می‌توان به ریسک، فروش و خسارت اشاره کرد. استارت‌آپ‌‌‌های بیمه در دنیا ذیل این زنجیره ارزش خود را تعریف کردند و وقتی به موفقیت‌‌‌های این استارت‌آپ‌‌‌ها نگاه کنیم می‌‌‌بینیم که موفقیت آنان به دو پارامتر مهم وابسته است. پارامتر اول بازاری است که آنان ارزش پیشنهادی خود را به آن ارائه می‌کنند. در مقیاس جهانی طی دو سال گذشته حدود ۲۸ میلیارد دلار میان استارت‌آپ‌‌‌هایی که در بازار هستند، سرمایه‌گذاری اتفاق افتاد. اگر همین روند در ایران اتفاق می‌‌‌افتاد باید حدود ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری روی استارت‌آپ‌‌‌های بیمه‌‌‌ای صورت می‌‌‌گرفت اما در دو سال گذشته میزان سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌‌‌های بیمه‌‌‌، صفر بوده است که جای تامل دارد.»

او در ادامه افزود: «این در حالی است که اتفاق جالبی در سرمایه‌گذاری‌‌‌های جهانی افتاد که طی دو سال گذشته انجام شده‌‌‌اند. سال گذشته اغلب سرمایه‌گذاری‌‌‌ها روی استارت‌آپ‌‌‌هایی صورت گرفت که بر حوزه فروش تمرکز داشتند، اما هر چه پیش رفتیم دیدیم استارت‌آپ‌‌‌هایی که در حوزه ریسک و خسارت فعالیت می‌کنند جذب سرمایه بیشتری انجام می‌دهند. به صورت میانگین در سال ۲۰۲۰، ۲۲ درصد، سال ۲۰۲۱، ۲۸‌درصد و در سال ۲۰۲۲، ۳۲‌درصد سرمایه‌گذاری‌‌‌هایی که در صنعت بیمه اتفاق افتاد روی استارت‌آپ‌‌‌هایی بود که در حوزه هوش مصنوعی و آی‌‌‌تی فعالیت می‌‌‌کردند. اگر کمی بر این فرآیند حساس باشیم می‌توانیم ببینیم که مسیر به کدام سمت پیش می‌رود.»

ولی‌‌‌پور در ادامه به بررسی داستان موفقیت و ناکامی پلتفرم‌‌‌های بیمه در ایران پرداخت و گفت: «هنوز بیمه شخص ثالث با سهم ۶۰‌درصد بیشترین سهم بیمه را به خود اختصاص داده است و ما در بخش فروش سایر بیمه‌‌‌‌نامه‌‌‌ها که اجباری نیستند هنوز نتوانسته‌‌‌ایم سهم بیشتری را به خود اختصاص دهیم.»

مدیرعامل ازکی در ادامه فروش بیمه را نقطه تمرکز شرکت‌های بیمه‌‌‌ای عنوان کرد و گفت: «هنوز نقطه فروش مهم‌ترین بخش در شرکت‌های بیمه‌‌‌ای است. چون بحث نقدینگی در کشورهای تورمی همچنان موضوع مهمی است.»

ولی‌‌‌پور محدودیت‌های رگولاتوری را از دلایل عقب‌ماندگی بحث اینشورتک در ایران عنوان کرد و توضیح داد: «رگولاتور بیش از نظارت وارد فضای کسب‌وکارها شده است و رگولاتورها شبیه هیات‌مدیره در شرکت‌ها رفتار می‌کنند. سهم بازار استارت‌آپ‌‌‌های صنعت بیمه در ایران دو تا سه‌درصد است، در حالی که این عدد در کشوری مثل ترکیه به ۱۰ تا ۱۵‌درصد رسیده است.»

علی بنیادی‌نائینی معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی ایران هم در این پنل در رابطه با لزوم تغییر نگاه تنظیم‌‌‌گر در فرآیند دیجیتالی شدن گفت: «در ایران بانک‌ها بیمه‌‌‌داری می‌کنند، در صورتی که در دنیا بیمه‌‌‌ها بانکداری می‌کنند. صنعت بیمه داده‌محور است و تحول دیجیتال در بیمه نیاز به الگویی دقیق دارد. تا می‌‌‌گوییم فناوری به سمت اپ می‌‌‌رویم و اپلیکیشن‌‌‌ها حالا محدود به فروش شده‌‌‌اند. موضوعی که باید اتفاق بیفتد این است که ما باید در حوزه خسارت حرف‌‌‌های تازه بزنیم. به جای فروش باید به آخر زنجیره توجه کنیم. در صورتی که زمان خسارت بسیار مهم است. باید برای این کار نقشه راه ترسیم کنیم و سند باکس‌‌‌ها می‌توانند در این مسیر کارگشا باشند.»

حمیدرضا نورعلی‌‌‌زاده جانشین مدیرعامل توسعه کسب‌و‌کار بیمه سامان نیز در ادامه پنل راجع به فرصت‌‌‌های دیجیتال در صنعت بیمه گفت: «نوع و مدل کسب و کار کلیدواژه صنعت بیمه است. خلق ارزش، ارائه ارزش، کسب ارزش و جذب تکنولوژی داخل مدل کسب‌و‌کار مهم است. داده، اساس شرکت‌های بیمه است و اگر بتوانیم نگاه از درون به بیرون را در صنعت بیمه جاری کنیم در حوزه بیمه دیجیتال موفق‌‌‌تر خواهیم شد. باید تجربه مشتری و درخواست مشتریان برای ما حکم کند‌‌‌ که چه خدماتی را به صنعت بیمه اضافه کنیم. موضوع دیگر بحث اکوسیستم‌هاست که هرچقدر کیک بیمه بزرگ شود، همه موفق‌‌‌تر خواهیم بود.»

علی رهبری عضو هیات‌مدیره شرکت آفتاب خلیج فارس هم در ادامه گفت: «دغدغه تمام بازیگران در حوزه بیمه دیجیتال باید دیده شود و نیازهای تمام اکوسیستم باید در نظر گرفته شود. در سال حدود ۴۵ میلیون بیمه در کشور صادر می‌شود و این یعنی حدود ۱۴۵هزار بیمه روزانه صادر می‌شود. این عدد کوچک نیست و به خودی خود نشان می‌دهد نفوذ فناوری اطلاعات می‌تواند این دامنه را توسعه دهد. حالا دو تا سه‌درصد سهم در حوزه دیجیتال داریم. اما اگر بخواهیم راجع به دیجیتالی شدن این حوزه وارد شویم باید از مشوق‌‌‌ها کمک بگیریم. برای ترغیب لایه B  و C باید از تخفیف‌‌‌های منطقی و اصولی استفاده کرد.»

هوش مصنوعی؛ مانعی برای اتلاف هزینه

در ادامه همایش فرصت‎‌‌‌های ایران در عرصه دیجیتال پنلی درباره حوزه سلامت و دیجیتالی شدن این حوزه برگزار شد. در این پنل مسعود اعتمادیان، هم‌‌‌بنیان‌گذار گروه بیمارستان‌‌‌های محب درباره حجم بازار سلامت ایران اظهار کرد: «حجم بازار سلامت ایران ۷۰۰‌هزار میلیارد تومان بوده که نصف آن در بیمارستان‌‌‌هاست. من یقین دارم این عدد را می‌توان با دیجیتالی‌‌‌شدن بسیار بهینه کرد ولی معتقدم باید این کار در یک سامانه یکپارچه انجام شود. فکر می‌‌‌کنم بدون اینکه تغییری در ارائه خدمت ایجاد شود حداقل ۲۰‌درصد این عدد صرفه‌‌‌جویی می‌شود. با این حال این موضوع نیاز به اراده حاکمیتی دارد.»

اعتمادیان به صنعت بیمه نیز اشاره کرد و گفت: «در کشور چیزی به نام صنعت بیمه در بخش درمان سراغ ندارم. یک صندوق داریم که در آن پول می‌‌‌ریزیم و بعد خرج می‌‌‌کنیم. به عنوان کسی که دغدغه سلامت ایران را دارم فکر می‌‌‌کنم دیجیتالی‌‌‌شدن حوزه سلامت تحولی بزرگ ایجاد می‌کند.»

محمد فاضلی مدیر این پنل در تکمیل صحبت‌‌‌های اعتمادیان گفت: «با دیجیتالی شدن ۲۰۰‌هزار میلیارد تومان می‌توان ذخیره کرد که معادل ۴ میلیارد دلار است.» اعتمادیان در پایان گفت: «امنیت، سلامت و آموزش سه وظیفه اصلی حاکمیت‌‌‌هاست. آنها هر نوع تفکر سیاسی داشته باشند حتما به دنبال بهبود حوزه سلامت هستند. دیگر پولی نداریم که به حوزه سلامت اضافه کنیم. اگر بخواهیم منابعی را وارد این حوزه کنیم باید از امنیت یا آموزش خرج کنیم. به همین دلیل راهی جز رو آوردن به فناوری‌‌‌های جدید و حوزه دیجیتال نداریم.»

در ادامه این پنل محمود جراحی، صاحب‌نظر در حوزه سلامت دیجیتال با اشاره به اینکه هوش مصنوعی سال‌هاست که وجود دارد و استفاده می‌شود گفت: «برای تحقق عدالت راهی جز صنعتی‌سازی درمان نداریم. در سال ۲۰۲۲ ده‌درصد GDP دنیا در حوزه سلامت هزینه شده‌‌‌ که نصف آن در آمریکاست. در ایران در سال ۱۴۰۱ حدود ۲۱۱‌هزار میلیارد تومان بودجه عمومی این حوزه بوده است و ۱۹۰‌هزار میلیارد تومان نیز مردم خرج کرده‌‌‌اند. اما امسال پیش‌بینی می‌‌‌کنیم فقط بخش دولت ۴۰۰‌هزار میلیارد تومان و مردم نیز ۳۰۰‌هزار میلیارد تومان در حوزه سلامت هزینه کنند. باید توجه داشته باشید کل صنعت مخابرات و ارتباط روی هم ۷۵‌هزار میلیارد تومان است و اگر هزینه چند بخش در این ابعاد را روی هم بگذاریم اندازه سلامت نمی‌شود. فکر می‌‌‌کنم در ایران حداقل ۴۰‌درصد این عدد را اتلاف هزینه داریم به همین دلیل باید صنعتی‌سازی کنیم که در آن می‌توانیم از هوش مصنوعی استفاده کنیم.»

گلرخ داوران مدیرعامل اسنپ دکتر نیز در این پنل با اشاره به مشکلاتی که بر سر راه توسعه کسب‌وکارهای حوزه سلامت وجود دارد، گفت: «تا زمانی که کسب‌وکارهای حوزه دیجیتال به رسمیت شناخته نشوند و تا زمانی که بحث داده حل نشود شاید قدم برداشتن به جلو خیلی دشوار باشد. برخلاف پیش‌بینی‌‌‌ها مشاوره پزشکی بعد از کرونا فروکش نکرد و در حال رشد است زیرا این کسب و کارها برای افراد دسترسی به خدمات درمان و بهداشت ایجاد می‌کنند. این استارت‌آپ‌‌‌ها برای صنعت بیمه هم منافع زیادی دارند زیرا باعث می‌‌‌شوند که مشکل در مراحل اولیه بیماری شناخته شود و هزینه‌‌‌های جدی بعدی کاهش پیدا ‌‌‌کند.»

داوران با اشاره به خدمات ارائه‌شده توسط کسب‌وکارهای فناورانه حوزه سلامت گفت: «تهیه نسخه دارویی از دیگر مزیت‌‌‌هاست. در کشور کمبودهای دارویی وجود دارد و کاری که ما می‌‌‌کنیم این است که با یک الگوریتم در بین صدها داروخانه جست‌وجو می‌شود تا دارو تهیه شود. در بخش کشف تقلب در قسمتی که مربوط به بیمه‌های پایه است ما فرآیند کشف تقلب را انجام می‌‌‌دهیم. با سه بیمه در بیمه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های تکمیلی همکاری می‌‌‌کنیم و می‌‌‌دانیم مشاوره پزشکی چقدر هزینه را کاهش می‌دهد.»

ژوبین علاقبند، عضو هیات‌مدیره گروه مدیریت سرمایه لیان نیز با اشاره به اهمیت فناوری‌‌‌هایی که آنها را تحول‌‌‌آفرین می‌‌‌نامند، گفت: «امروز بالغ بر ۴۵‌درصد جمعیت دنیا وقتی علائم بیماری می‌‌‌بینند به گوگل مراجعه می‌کنند و به صفحه استارت‌آپ‌‌‌هایی می‌‌‌رسند که می‌توانند در همان جا وقت آنلاین بگیرند یا به‌‌‌طور آنلاین ویزیت شوند. برای اطلاعات بیشتر مانند آزمایش خون و تشخیص باز هم شرکت‌هایی هستند که کاربران می‌توانند به‌‌‌طور آنلاین رزرو کنند و این شرکت‌ها متخصصانشان را به محل مورد نظر کاربران می‌فرستند. زمانی که اطلاعات به‌‌‌دست دکتر رسید نسخه آنلاین توسط دکتر نوشته و تجویز انجام می‌شود. باز هم سرویس‌‌‌های آنلاین حمل دارو را انجام می‌دهند. سپس بحث پیگیری است که می‌توانید اطلاعات روزانه را وارد کنید و پزشک هم به‌‌‌طور مرتب پیگیری کند و روند تاثیر دارو را ببیند. با اپ‌‌‌های بسیار زیادی می‌توان سبک زندگی را بهبود داد و نکته اینجاست که از ابتدای این مراحل شما از خانه بیرون نرفته‌‌‌اید.»

او در ادامه گفت: «در فرانسه که امروز از پیشرفته‌‌‌ترین کشورهای دنیاست، اگر قصد دریافت نوبت داشته باشید فقط باید آنلاین اقدام کنید. ضمن اینکه ابتدا یک پزشک عمومی بیمار را می‌‌‌بیند و سپس ارجاع داده می‌شود. در تمام مراحل از این فرآیند داده تولید می‌شود. وقتی بزرگ‌‌‌داده‌‌‌ها تولید می‌شود می‌توان از آن برای کاهش هزینه‌‌‌ها و بهبود فرآیندها استفاده کرد. فرانسه دو سال پیش نام وزارت بهداشت خود را به پیشگیری و بهداشت تغییر داد. پیشگیری با تحلیل داده‌‌‌های به دست آمده از فناوری‌‌‌های حوزه سلامت انجام می‌شود و کار دوم شخصی‌‌‌سازی حوزه درمان است تا درمان مناسب هر شخص ایجاد شود و این فقط با پرونده‌‌‌های الکترونیک انجام‌‌‌پذیر است.»

هوش مصنوعی حالا در تمام دنیا مورد توجه قرار گرفته، با این حال این فناوری نوین هنوز آن‌طور که باید در ایران مورد استقبال حاکمیت قرار نگرفته است. این در حالی است که این فناوری می‌تواند در صنعت بیمه و سلامت تاثیر بسیار خوبی بگذارد و باعث صرفه‌‌‌جویی در هزینه‌‌‌ها شود. با این حال کارشناسان معتقدند که قبل از هر اتفاقی باید قوانین موثر با داده‌‌‌ها مشخص شود. آنها همچنین می‌‌‌گویند استارت‌آپ‌‌‌ها وارد حوزه‌‌‌هایی شده‌‌‌اند که قوانینی وجود ندارد، باید با کمک قانون‌گذار قوانینی وضع شود که محدود‌کننده نباشد./دنیای اقتصاد

لینک کوتاه

http://bimeiha.ir/121576

کلیدواژه

سهم بیمه آنلاین

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها