اخبار بیمه / شناسه خبر: 101545 / تاریخ انتشار : 1402/3/27 13:37
|

ماجرای آمار اشتباه بانک مرکزی در مورد مداخلات ارزی دولت احمدی نژاد

کی از مقامات اسبق بانک مرکزی اظهار کرد: احتمالا آن بخش از بانک مرکزی که این اعداد را به آقای فرزین ارائه داده اشتباه کرد...

بیمه ای ها /یکی از مقامات اسبق بانک مرکزی اظهار کرد: احتمالا آن بخش از بانک مرکزی که این اعداد را به آقای فرزین ارائه داده اشتباه کرده و اخیرا هم آقای فرزین به اشتباه این عدد را در سخنرانی خود مطرح کرده است و احتمالا تا چند روز آینده بانک مرکزی گزارش جدید خود را اصلاح کند.

اخیرا بانک مرکزی در اقدامی عجیبی دست به تغییر آمار‌های ارزی بانک مرکزی در سالهای  دولت احمد‌ی‌نژاد( دوره‌ای که محمد‌رضا فرزین- رییس فعلی بانک مرکزی پست‌هایی از جمله راه‌اندازی بازار مبادله در سال 1391 و  دبیری ستاد هدفمند کردن یارانه‌ها را بر عهده داشت) زده است به طوریکه در آمار جدید میزان مداخلات بانک مرکزی در سالهای 89 تا 90 در بازار غیر رسمی در مجموع 21 میلیارد دلار ذکر شده این در حالی است که این عدد در گزارش‌های رسمی در سالهای گذشته 105 میلیارد دلار بوده و ابهامات جدی در این دستکاری آمار از سوی بانک مرکزی وجود دارد.

یکی از مقامات بانک مرکزی در دولت گذشته درباره این تغییرات مشهود آماری در گزارش‌های بانک مرکزی اظهار داشت: به آقای فرزین اعلام کردیم که این آمار ایراد دارد و نسبت به اصلاح این اعداد اقدام کند.

وی ادامه داد: مداخله ارزی دو قسمت دارد یک بخش از آن مربوط به بازار رسمی است و بخشی از آن به بازار غیر رسمی مربوط می‌شود و بانک مرکزی در گزارش آماری چند روز گذشته در ارائه و اعلام این اعداد مرتکب اشتباه شده و تنها یک بخش از ان را اعلام کرده است.  

این مقام مسئول اسبق بانک مرکزی در دولت روحانی تاکید کرد: اصولا حجم مداخلات ارزی بانک مرکزی در بازار به طور یکجا و با احتساب بازار رسمی و غیر رسمی اعلام می‌کنند و در آمار جدید بانک مرکزی تنها آمار مداخلات بازار غیر رسمی اعلام کرده‌است و اعداد دیگر را از این آمار حذف و کسر کرده‌اند در حالی که این عدد باید با آمار مداخلات بازار رسمی اعلام می‌شد.

وی ادامه داد: احتمالا آن بخش از بانک مرکزی که این اعداد را به آقای فرزین ارائه داده اشتباه کرده و اخیرا هم آقای فرزین به اشتباه این عدد را در سخنرانی خود مطرح کرده است و احتمالا تا چند روز آینده بانک مرکزی گزارش جدید خود را اصلاح کند./ایلنا

لینک کوتاه

http://bimeiha.ir/101545

کلیدواژه

بانک مرکزی

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها