اخبار بیمه / شناسه خبر: 81180 / تاریخ انتشار : 1401/6/28 14:23
|

سهمیه بیمه فعالان صنایع دستی افزایش یابد

با توجه به تنوع و گستردگی تعداد فعالان صنایع دستی در جای جای کشور، سهمیه اندکی برای بیمه فعالان صنایع دستی وجود دارد و افزایش تعداد بیمه شدگان نیز در گرو تخصیص اعتبار بیشتری برای این قشر هنرمند است.

بیمه ای ها /با توجه به تنوع و گستردگی تعداد فعالان صنایع دستی در جای جای کشور، سهمیه اندکی برای بیمه فعالان صنایع دستی وجود دارد و افزایش تعداد بیمه شدگان نیز در گرو تخصیص اعتبار بیشتری برای این قشر هنرمند است.

صنایع دستی جایگاه منحصر به فردی در زندگی روزمره ایرانیان دارد و بخش جدایی ناپذیر از فرهنگ مردم کشورمان است. ذوق هنری فعالان این صنعت زبانزد مردم دنیاست چراکه رتبه نخست تنوع جهانی را به نام خود به ثبت رسانده است و با فعالیت در ۳۷۰ رشته از ۶۰۰ رشته صنایع دستی شناخته شده در جهان، از فعال‌ترین کشورها در این حوزه به شمار می‌رویم.
 
به ثمر رسیدن زحمات این هنرمندان خوش ذوق ماه ها به طول می انجامد تا توجه خریداران را به خود جلب کند بنابراین امنیت شغلی و بیمه فعالان در کارگاه های صنایع دستی یکی از مهم ترین دغدغه های این افراد است. توجه و حمایت از آنان باعث می شود تا با طیب خاطر به فعالیت خود ادامه دهند.
 
مریم جلالی معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به بیمه هنرمندان صنایع‌دستی اشاره کرد و گفت: هنرمندان صنایع‌دستی ما ثروتمند هستند و می‌توانند با صادرات نفتی برابری کنند، اما در حال حاضر تا رسیدن به این نقطه مطلوب نیازمند حمایت‌هایی نیز هستند که این حمایت‌ها آغاز شده است، به‌عنوان مثال ۲۶۶ رشته صنایع‌دستی اعلان‌محور شده‌اند. از طرف دیگر تسهیلات بانکی برای حمایت از هنرمندان صنایع‌دستی اعطا می‌شود و در ادامه بیمه هنرمندان یکی دیگر از حمایت‌ها از آنان است. موضوع بیمه سالیانه هنرمندان از طرف مهندس ضرغامی پیگیری شده و بخش‌های مختلف دولت موافق آن هستند و موضوع در حال پیگیری است. 
وی خاطرنشان کرد: ۳۶هزار و ۳۵۴ هنرمند در حال حاضر بیمه شده‌اند و ۲۵۰۰ نفر به این تعداد اضافه شدند. ما تمام تلاش‌مان است که ارزآوری صنایع‌دستی به شکلی شود که بتوانیم سر بلند کنیم و بگوییم صادرات نفتی را پشت سر گذاشتیم.
پوشش بیمه اجتماعی یکی از خواسته‌های مهم بافندگان فرش و شاغلان صنایع دستی است که به موجب تصویب قانون بیمه‌های اجتماعی قالیبافان، بافندگان فرش و شاغلان صنایع دستی شناسه دار در سال ۱۳۸۸ به جریان افتاد اما این قانون در برخی سال‌ها به دلیل عدم پیش بینی منابع مالی و کمبود بودجه به اجرا درنیامد.
 
چندی پیش بیمه تامین اجتماعی این افراد قطع شده بود که در تاریخ ۲۱ شهریورماه محمدحسین عسکرپورسرپرست اداره‌کل حمایت از تولید، با اشاره به اهمیت بیمه هنرمندان صنایع‌دستی اظهار کرد: ابتدای سال جاری به علت عدم تامین اعتبار مورد نیاز بیمه صنعتگران و هنرمندان صنایع‌دستی، بیمه این افراد قطع شده و هنرمندان به صورت شخصی بیمه حق بیمه خود را پرداخت می‌کردند.
 
عسکرپور افزود: خوشبختانه تلاش‌های انجام شده از سوی این وزارتخانه نتیجه داد و مبلغ ۴۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای بیمه هنرمندان صنایع‌دستی و راهنمایان گردشگری تخصیص یافت. با تخصیص این مبلغ بیمه ۲۷۲۴ هنرمند صنایع‌دستی که از ابتدای سال قطع شده بود، مجددا برقرار شد.
 
طبق قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران، کارفرما وظیفه دارد تمامی کارگران خود را بیمه کند و وقتی قانون گذار از سختی و مشکلات این شغل آگاه باشد قطعا می‌تواند تصمیمات موثرتری را اتخاذ کند.
 
عدم تامین اعتبار و کمبود منابع و مبالغ مصوب در بودجه مشکلات زیادی را برای قالیبافان و شاغلان صنایع دستی به وجود آورده است. در لایحه بودجه ۱۴۰۱ بر معافیت‌ کامل بیمه‌ای بیمه‌شدگان بدون کارفرما در سازمان تامین اجتماعی از جمله مشمولان قانون بیمه‌های اجتماعی قالیبافان، بافندگان فرش و شاغلان صنایع دستی شناسه‌دار تصریح شده است.
مهدی شکوری مدیرکل امور بیمه شدگان تامین اجتماعی درباره وضعیت بیمه فعالان صنایع دستی و راهنمایان گردشگری اظهار کرد: در سال جاری سازمان برنامه بودجه مبلغ ۴۵ هزار میلیارد تومان برای بیمه فعالان صنایع دستی و راهنمایان گردشگری در نظر گرفته است.
 
 مدیرکل امور بیمه شدگان تامین اجتماعی تصریح کرد: بیمه راهنمایان گردشگری و فعالان صنایع دستی با بودجه ۴۵هزار میلیارد تومانی از ۲۰ درصد کمک دولت برخوردار شدند که در سال گذشته ۱۷۰۰ نفر از آنان بیمه شدند و سعی ما بر این است تا بیمه همان تعداد را تداوم دهیم اما برنامه ای برای افزایش این تعداد نداریم چراکه افزایش این تعداد مستلزم تامین اعتبار و تخصیص بودجه است.
 
 باتوجه به تنوع و گستردگی تعداد فعالان این میراث گران مایه در جای جای کشور، سهمیه اندکی برای بیمه فعالان صنایع دستی وجود دارد و افزایش تعداد بیمه شدگان نیز در گرو تخصیص اعتبار بیشتری برای این قشر هنرمند است.

 

لینک کوتاه

http://bimeiha.ir/81180

کلیدواژه

صنایع دستی

وزارت میراث فرهنگی

تسهیلات بانکی

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها